Multiple lineaire regresse- sample vs aantal variabelen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
michaelb
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2015, 02:41

Multiple lineaire regresse- sample vs aantal variabelen

Bericht door michaelb » 14 apr 2015, 02:49

Hoi,

Momenteel ben ik een extra curriculair wetenschappelijk onderzoek aan het uitvoeren in Rio de Janeiro. Omdat ik in mijn bachelor- en masteronderzoek kwalitatieve onderzoeksmethoden heb gebruikt, wil ik nu graag kwantitatieve onderzoeksmethoden gebruiken. Het onderzoek betreft "veiligheid op straat". Ik wil graag in multiple regressie hanteren als onderzoeksmethode omdat mijn afhankelijke variabele continue is. Ik heb een aantal problemen:

Omdat ik in mijn 1tje ben en omdat ik de vragenlijsten handmatig en individueel moet distribueren en verwerken denk ik dat ik circa 100-150 ingevulde vragenlijsten zal ontvangen. Ik heb een onderzoek gevonden dat precies mijn onderwerp onderzoekt (dmv 7 concepten) waardoor ik in principe alle vragen kan overnemen, vertalen en kan gebruiken in mijn onderzoek. Echter, deze vragenlijst betreft circa 75 vragen (circa 10 vragen per concept). Wat kan ik het beste doen:

- de 75 vragen vertalen naar vragenlijsten en in spss de variabele verwijderen die de minste variantie verklaren?
- elk concept samenvatten in 1 likert vraag zodat ik minder variabele gebruik en geen grote sample nodig heb? (maar wat betekent dit voor mijn model?)

Alle hulp is welkom.

Groeten,

Michael

Plaats reactie