Ancova

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
EvelienV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2015, 08:38

Ancova

Bericht door EvelienV » 25 apr 2015, 08:51

Voor mijn masterproef ben ik geïnteresseerd in de invloed van een spellingscore in het Nederlands op het effect van een vertaling bij een dictee Frans. Uit een ANOVA zag ik al dat de groep (met of zonder vertaling) een effect heeft.
We vermoeden echter dat dit effect verschillend is bij zwakke vs sterke spellers.

Mijn promotor wil dat ik de score Nederlands opneem als covariaat waardoor ik een ancova uitvoer. Het effect van de groep wordt sterker en er is geen significant interactie-effect (homogeniteit van regressie-slopes is niet geschonden). Op de bijhorende figuur zie ik wel een klein verschil in regressie-hellingen tussen de groepen. De controlegroep is bijna horizontaal terwijl de experimentele groep stijgend is (wat doet vermoeden dat er dus een verschillende invloed is bij zwakke vs sterke spellers).
Bij het toetsen van de homogeniteit blijkt het effect van de groep ook niet meer significant. Wat betkeent dit?

Kan ik dit zo interpreteren? "Geen significant interactie-effect in deze onderzoeksgroep, dus de invloed van de vertaling blijft dezelfde indien we controleren voor het spellingniveau"

Daarnaast heb ik het gevoel dat ik geen 'normale' ancova uitvoer omdat ik vooral geïnteresseerd ben in die ene assumptie, hoe moet ik mijn hypothesen dan best formuleren?

Plaats reactie