Invloed reeksen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
MathMax
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 18:13

Invloed reeksen

Bericht door MathMax » 27 jul 2015, 18:37

Er is een kaartspel waarbij als je optimaal speelt je gemiddeld per hand 0,6 cent verliest. Dit is het geval wanneer je elke hand 1 euro inzet.
Nu dacht ik aan het volgende: Stel nu dat ik 1 euro inzet als ik begin met spelen en dit handhaaf zo lang ik blijf verliezen. Als ik win zet ik 2 euro in en handhaaf ik dit zolang ik blijf winnen. Kan het hoger inzetten op winnende reeksen nog van invloed zijn op de uiteindelijke winkans en sterker, kan die 0,6 cent verlies een winst opleveren uitgaande van het voorkomen van reeksen?

Ben benieuwd wat hier over te vertellen valt.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Invloed reeksen

Bericht door David » 27 jul 2015, 20:12

Wat is "optimaal spelen"? Winnen?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Invloed reeksen

Bericht door David » 27 jul 2015, 20:37

Okay, misschien kan je zeggen "als je 1000 spellen speelt heb je ongeveer 600 cent verloren". Maar dat zegt nog niet veel over tussenliggende resultaten. Is het bij winst 1 euro winst en bij verlies 1,006 euro verlies? Iets anders? Afhankelijk van hoe goed je speelt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

MathMax
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 18:13

Re: Invloed reeksen

Bericht door MathMax » 30 jul 2015, 11:55

Hoi David,

Bedankt vast voor je vragen, maar je moet het woordje optimaal vergeten. Is in dit kader niet relevant. Als je 1 euro inzet verlies je 1 euro of win je 1 euro. Al die keren bij elkaar opgeteld verlies je gemiddeld 0,6 cent bij correct spel. Dat is de reden dat ik me afvroeg of je dat gemiddelde verlies kunt omzeilen dmv reeksen, dus bij verlies 1 euro blijven spelen en bij een gewonnen spelletje zet je 2 euro in en die 2 euro laat je staan zolang je blijft winnen en dus een reeks aan het vormen bent. Echter, weet je niet hoe het gaat verlopen, dus het kan zijn VWWWWWWW of VWVWVWVW en al die andere talloze combinaties. Een ding weet ik wel, veel reeksen van Winst zorgen voor een positieve uitkomst, maar ik ben op zoek naar een antwoord of, uitgaande van al ie mogelijke VW combinaties het uitmaakt of je die 0,6 cent kunt beinvloeden door ander inzetgedrag. Valt dit op de een of andere manier te simuleren?

Dank weer voor iedereen die hier kijk op heeft.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Invloed reeksen

Bericht door David » 30 jul 2015, 12:15

Mathmax schreef:Als je 1 euro inzet verlies je 1 euro of win je 1 euro. Al die keren bij elkaar opgeteld verlies je gemiddeld 0,6 cent bij correct spel.
Er zijn dus twee mogelijkheden. Of je wint of je verliest. Stel de kans op winnen is p, dan is de kans op verliezen 1 - p. Bij inzet van €1,= heb je bij verlies €-1,= winst en bij winst €1,= winst.
Dus 1 * p + -1 * (1 - p) = -0.006. Geeft p = 0.497.
Mathmax schreef:Een ding weet ik wel, veel reeksen van Winst zorgen voor een positieve uitkomst
Betekent dat "in het verleden behaalde resultaten bieden garantie voor de toekomst" ofwel als spelletjes wint, vergroot je de kans dat je de volgende wint of alleen "spelletjes winnen betekent geld winnen"?
Mathmax schreef:Valt dit op de een of andere manier te simuleren?
Als het spel geheugenloos is (uitkomsten zijn onafhankelijk van eerdere resultaten) dan verlies je voor elke euro 0.006 cent in dit geval. Je kan je inzetbeleid inprogrammeren, samen met de winstkansen. Dan met het programma spelletjes simuleren (bijv. 10000) en kijken hoeveel je ermee wint (/verliest).
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

MathMax
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 18:13

Re: Invloed reeksen

Bericht door MathMax » 31 jul 2015, 12:03

Hoi David, fijn die snelle reactie!
Het klopt over de in het verleden behaalde resultaten. Ieder spel staat op zich en heeft geen enkele invloed op het volgende.
Weet jij hoe ik zoiets kan simuleren gegeven de vaststaande parameters?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Invloed reeksen

Bericht door David » 31 jul 2015, 17:33

Ja, via Excel VBA is wellicht te doen. Ken je een programmeertaal? Welke parameters wil je gebruiken?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

MathMax
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 18:13

Re: Invloed reeksen

Bericht door MathMax » 06 aug 2015, 14:27

Hi David,
Bedankt weer voor je snelle reactie. Die van mij is soms wat trager ;)
Als je 10000 V's en W's (4970 x V en 5030 x W) hebt dan dienen die willekeurig binnen 10000 hokjes te worden geplaatst. Weet niet of Excel VBA dat kan.
Wat nog wel van belang is, is dat we nog rekening dienen te houden met de overgang van V naar W en andersom. Want als je de eerste keer wint heb je maar 1 euro gewonnen omdat je nog in je verliespotje zat en daar 1 euro inzette. Andersom is het zo dat je bij verlies direct na een winstpotje 2 euro verliest. Als je daarna in je verliesreeks blijft hangen verlies je weer 1 euro, net zoals je 2 euro blijft winnen vanaf je 2e winstpotje. Dit dient ook in de simulatie verwerkt te worden, zoals je begrijpt.
Is dat te fixen denk jij? Ik ben overigens niet bekend met programeertalen behalve qua naam.

Groetjes en bedankt weer,

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: Invloed reeksen

Bericht door DirkKuilman » 07 aug 2015, 08:01

Een vraag: Als je een serie van 10000 speelt, wil je dan exact 4970x W en 5030x V 'hebben'? Of mag het benaderd worden!

Dirk

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Invloed reeksen

Bericht door David » 08 aug 2015, 21:45

Verder,

Je hebt geen vast beginbedrag? Geen doel (bijv. als ik 10 euro heb gewonnen stop ik), geen schuldplafond (bijv. als ik 10 euro heb geleend zonder terugbetalen stop ik)? Je zet altijd of €1,= in of €2,=? Het eerste potje zet je €1,= in?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: Invloed reeksen

Bericht door DirkKuilman » 10 aug 2015, 19:51

Een 'snelle' 100.000 series van 10.000 spelletjes levert een opbrengst van -0,515 eurocent op.
Iedere serie heeft exact 4970x W en 5030x V!

Dirk

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Invloed reeksen

Bericht door op=op » 11 aug 2015, 11:54

Als je gemiddeld 0,6 cent verliest, verlies je gemiddeld 0,6 cent per hand. Dat is onafhankelijk van welke slimmigheid dan ook.

Je zou ook het volgende kunnen doen. Startkapitaal 1000 Euro. Ga net zo lang door met het spel tot je een keer op 1 Euro winst staat. Je maakt dus uiteindelijk 1 Euro winst.

Dat is niet zo. Je maakt gemiddeld 0,6 cent verlies, waardoor je een grote kans hebt op 1 Euro winst en een kleine kans op 1000 Euro verlies.

MathMax
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2015, 18:13

Re: Invloed reeksen

Bericht door MathMax » 13 aug 2015, 14:47

@David. Klopt wat je zegt. Beginnen met €1,- en bij winst €2,- blijven inzetten. Verlies ik dan weer €1,- blijven inzetten tot ik weer win etc. Verder inderdaad geen doelen, puur de vraag wat is de uiteindelijke opbrengst na 10000 spelletjes waarbij het aantal x V en W in een volstrekt willekeurige volgorde plaatsvindt.
@Dirk. Ook jij bedankt vast voor je reactie. Heb je ook rekening gehouden met de overgang van V naar W en andersom? Hoe heb je het berekend en welk programma heb je gebruikt en is dat voor mij ook te gebruiken?
@op = op. Ik snap wat je bedoelt met 1000 startkapitaal. Maar dat is niet het issue. Verder ga je helemaal voorbij aan de vraag over reeksen en misschien dien je het nog een keer door te lezen. Jouw antwoord is te snel en klopt zeker niet. Toch bedankt voor je reactie.

DirkKuilman
Vast lid
Vast lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 apr 2012, 12:25

Re: Invloed reeksen

Bericht door DirkKuilman » 16 aug 2015, 14:57

-Heb je ook rekening gehouden met de overgang van V naar W en andersom?
Ja, dat heb ik zeker.

-Hoe heb je het berekend en welk programma heb je gebruikt en is dat voor mij ook te gebruiken?
Ik heb gebruik gemaakt van VBA en door middel van een willekeurige 'trekking' een serie gesimuleerd.

Het duurde 7 minuten om het gemiddelde te bepalen van de 100.000 series. Weet je eigenlijk hoeveel verschillende series er zijn?

Dirk

Plaats reactie