Betrouwbaarheid steekproef procesmetingen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
DRuss
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2015, 18:17

Betrouwbaarheid steekproef procesmetingen

Bericht door DRuss » 13 aug 2015, 18:20

Hallo,

Ik ben bezig met mijn scriptie en ik heb een vraag omtrent steekproeven en variantie. Ik ben bezig met het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Om dit te doen heb ik de duur van verschillende processen opgemeten. Elk proces heb ik in eerste instantie +- 15 keer opgemeten. Een voorbeeld van mijn metingen:

126 seconden
184 seconden
140 seconden
186 seconden
260 seconden
113 seconden
144 seconden
178 seconden
150 seconden
121 seconden
129 seconden

Mijn vraag is alleen of ik met +- 15 metingen genoeg metingen heb uitgevoerd om hier een betrouwbare uitspraak over te kunnen geven. Op internet of in boeken heb ik niet kunnen vinden hoe ik een representatieve steekproef kan bepalen voor het meten van processen. Ik heb wel de variatiecoëfficiënt kunnen uitrekenen met de formule: standaarddeviatie / gemiddelde = variatiecoëfficiënt. Ik ben alleen van mening dat dit niet echt veel zegt. Als ik twee metingen zou doen en die liggen dicht bij elkaar zou de variatiecoëfficiënt ook erg klein zijn.
Mijn vraag is eigenlijk: Is er (achteraf) een manier om de betrouwbaarheid van mijn metingen uit te rekenen? Kan ik uitrekenen hoeveel metingen ik nodig heb voor een betrouwbaar resultaat?

Ik hoop dat jullie hier raad mee weten :D ,

Gr

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Betrouwbaarheid steekproef procesmetingen

Bericht door wnvl » 14 aug 2015, 21:50

De standaardfout = standaarddeviaie / wortel (aantaal metingen), is een goede maat voor de onzekerheid op her gemiddelde.

Plaats reactie