4 groepen, 5 meetmomenten: RM-anova? Hulp gevraagd!

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
AnneM
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2015, 09:24

4 groepen, 5 meetmomenten: RM-anova? Hulp gevraagd!

Bericht door AnneM » 13 okt 2015, 09:26

Beste allemaal,

Ik loop nogal vast bij de analyses voor mijn scriptie en hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen. Ik zal hieronder zo duidelijk mogelijk proberen weer te geven waar het over gaat.

Onderzoeksvraag

Wat is de relatie tussen de effectiviteit van cognitieve gedragstherapie en de kindkenmerken ‘type angststoornis’ en ‘mate van angst’?

Wat heb ik?
60 deelnemers
Vier typen angststoornissen:

1. Separatieangst
2. Sociale fobie
3. Specifieke fobie
4. Gegeneraliseerde angst

Vijf meetmomenten (waarop de ernst van de angststoornis (op schaal 0 t/m 8 ) is gemeten):
1. Voormeting
2. Nameting
3. Follow up 1
4. Follow up 2
5. Follow up 3

Mijn begeleidster gaf aan dat ik eerst per angststoornis een repeated measure anova moet doen. Ze gaf aan dat ik dan geen directe vergelijking heb, maar wel een effect size per angststoornis kan berekenen en ze op die manier onderling op effectiviteit kan vergelijken. Hierna wil ik een multipele regressieanalyse doen.

Voor de repeated measures anova heb ik het volgende bedacht:
Within factor: de vijf meetmomenten
Between factors: het type angststoornis
Onafhankelijke variabelen: ernstscores en het type angststoornis
Afhankelijke variabele: effectiviteit van de behandeling

Maar ik heb het idee dat dat niet klopt. Want die effectiviteit weet ik nog niet, daarvoor wilde ik nou juist die anova’s doen.

Tegelijkertijd had mijn begeleidster het er ook over dat ik verschilscores moet berekenen. Dus dat ik bijvoorbeeld de ernstscore van de angststoornis sociale fobie op de nameting moet aftrekken van die van de voormeting. En dat dan met alle meetmomenten en alle vier de angststoornissen. Dat heb ik nu voor één van de angststoornissen gedaan, maar dan krijg ik dus een hele lijst met nieuwe variabelen (die ik nooit allemaal kan invoeren in een analyse).

Iets anders waar ik met de RM-anova tegenaan loop is dat ik missings heb en op verschillende websites lees dat je geen RM-anova kan uitvoeren als er sprake is van missings.

Samengevat komt het er dus eigenlijk op neer dat ik door de bomen het bos niet meer zie, ik niet goed weet welke stap ik nou eerst moet zetten en welke variabelen ik waar moet invullen.

Hopelijk is het beeld dat ik heb geschetst duidelijk. Zo niet dan beantwoord ik graag eventuele vragen! Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om me verder te helpen. Alvast hartelijk dank! :)

Plaats reactie