16 studenten...
16 studenten...
elk van 16 studenten moet op een lijst naast zijn of haar naam een cijfer invullen:
1: wenst geen cursus statistiek
2: wenst een losbladige cursus statistiek
3: wenst een ingebonden cursus statistiek
bereken de kans van de volgende gebeurtenissen:
A: juist 7 studenten wensen een ingebonden cursus
B: geen enkele student wenst een losbladige cursus
C: ten hoogste twee studenten wensen geen cursus
A=0.1361, B=0.0015, C=0.0594
ik kom maar niet op de juiste oplossingen
1: wenst geen cursus statistiek
2: wenst een losbladige cursus statistiek
3: wenst een ingebonden cursus statistiek
bereken de kans van de volgende gebeurtenissen:
A: juist 7 studenten wensen een ingebonden cursus
B: geen enkele student wenst een losbladige cursus
C: ten hoogste twee studenten wensen geen cursus
A=0.1361, B=0.0015, C=0.0594
ik kom maar niet op de juiste oplossingen
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Re: 16 studenten...
Er mist een hoeveelheid informatie. Hoe is de verdeling van de keuzes. Zijn ze allemaal even waarschijnlijk/j schreef:elk van 16 studenten moet op een lijst naast zijn of haar naam een cijfer invullen:
1: wenst geen cursus statistiek
2: wenst een losbladige cursus statistiek
3: wenst een ingebonden cursus statistiek
bereken de kans van de volgende gebeurtenissen:
A: juist 7 studenten wensen een ingebonden cursus
B: geen enkele student wenst een losbladige cursus
C: ten hoogste twee studenten wensen geen cursus
A=0.1361, B=0.0015, C=0.0594
ik kom maar niet op de juiste oplossingen
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
Re: 16 studenten...
er staat idd niets verder bij in de cursus, ik veronderstelde daarom dat alles gelijk verdeeld was
ik dacht om het aantal mogelijkheden 16^3 in de noemer te zetten maar de teller daar ben ik niet zeker van
ik dacht om het aantal mogelijkheden 16^3 in de noemer te zetten maar de teller daar ben ik niet zeker van
Re: 16 studenten...
wat nog meer mist is een eigen ingeveingm, wat denk je zelf, wat weet je al, waar loop je vast en waarom?
het is niet de bedoeling van dit forum om uitwerkingen te posten, maar om mensen dmv vragen en tips op de goeie weg te helpen
het is niet de bedoeling van dit forum om uitwerkingen te posten, maar om mensen dmv vragen en tips op de goeie weg te helpen
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
Re: 16 studenten...
oke je hebt gelijk
de verdeling zal wel gelijk zijn daar er in de cursus niets van staat
wat ik dacht is dat je een aantal van 16 hebt met telkens drie mogelijkheden dus daarom dat ik dacht aan 16^3 in de noemer
nu de tellers
in A zou ik denken dat je 1^7 (7 studenten met telkens 1 mogelijkheid) en de resterende 8 met telkens twee mogelijkheden dus 2^8
-> (1^7 * 2^8)/16^3 = 0.0625 is niet wat als oplossing staat
de verdeling zal wel gelijk zijn daar er in de cursus niets van staat
wat ik dacht is dat je een aantal van 16 hebt met telkens drie mogelijkheden dus daarom dat ik dacht aan 16^3 in de noemer
nu de tellers
in A zou ik denken dat je 1^7 (7 studenten met telkens 1 mogelijkheid) en de resterende 8 met telkens twee mogelijkheden dus 2^8
-> (1^7 * 2^8)/16^3 = 0.0625 is niet wat als oplossing staat
Re: 16 studenten...
je vergeet erbij te betrekken hoeveel mogelijkheden erzijn, de eerste zeven studenten kunnen het niet wensen, maar de volgorde van de studenten kan ook anders zijn, probeer dat eens te gebruiken.(binomium van newton kan je hierbij gebruiken als je dat kent)
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
Re: 16 studenten...
Je hebt bij alle vragen te maken met (verschillende) binomiale verdelingen. Ben je bekend met de binomiale verdeling?j schreef:oke je hebt gelijk
de verdeling zal wel gelijk zijn daar er in de cursus niets van staat
wat ik dacht is dat je een aantal van 16 hebt met telkens drie mogelijkheden dus daarom dat ik dacht aan 16^3 in de noemer
nu de tellers
in A zou ik denken dat je 1^7 (7 studenten met telkens 1 mogelijkheid) en de resterende 8 met telkens twee mogelijkheden dus 2^8
-> (1^7 * 2^8)/16^3 = 0.0625 is niet wat als oplossing staat
Re: 16 studenten...
ja ik ken het binomium wel maar het altijd juist toepassen in welke situatie heb ik nog niet onder de knie
met de toepassing van de formule
zou je dan kunnen stellen dat het x aantal studenten (7 dus in dit geval) uit een n aantal (16)
met elk een kans p (1/3) tot de macht 7 en een misklukking q (van 2/3) tot de macht (16-7)
is dit een juiste redenering ?
met de toepassing van de formule
zou je dan kunnen stellen dat het x aantal studenten (7 dus in dit geval) uit een n aantal (16)
met elk een kans p (1/3) tot de macht 7 en een misklukking q (van 2/3) tot de macht (16-7)
is dit een juiste redenering ?
Re: 16 studenten...
Ja dit is het precies!
Overigens is de binomiale verdeling iets anders als het binomium. Het eerste is een (discrete) verdeling uit de (wiskundige) statistiek (nl één van de verdelingen). En het binomium (van Newton) is de notatie voor de formule waarmee je combinaties (begrip uit de kansrekening) berekent.
Haal ze niet door elkaar!
Overigens is de binomiale verdeling iets anders als het binomium. Het eerste is een (discrete) verdeling uit de (wiskundige) statistiek (nl één van de verdelingen). En het binomium (van Newton) is de notatie voor de formule waarmee je combinaties (begrip uit de kansrekening) berekent.
Haal ze niet door elkaar!
Re: 16 studenten...
thx
Ja idd over die binomiaal verdeling had ik me ff verward het is het binomium dat bij die verdeling wordt toegepast
Ja idd over die binomiaal verdeling had ik me ff verward het is het binomium dat bij die verdeling wordt toegepast
Re: 16 studenten...
OK! Succes.