Kans bedden bezet

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Bliker60
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2016, 13:10

Kans bedden bezet

Bericht door Bliker60 » 07 apr 2016, 13:11

Hallo,



Ik ben oefeningen aan het maken met kansen. Nu heb ik de volgende vraag tussen mijn oefenstof staan.



Een ziekenhuis heeft 4 eigen bedden en kan maximaal 2 bedden lenen van een ander ziekenhuis. Veronderstel dat er gemiddeld 1,4 patient per dag aankomt volgens een Poisson-proces en dat iedere patient een exponentiele ligduur heeft met gemiddelde van 3 dagen. Patienten die alle bedden vol aantreffen (dus ook de 2 geleende bedden) vertrekken naar een ander ziekenhuis.



Hoeveel bedden worden er gemiddeld gebruikt van het eigen ziekenhuis en hoeveel bedden van het andere ziekenhuis?



Nu weet ik wel hoe ik het gemiddeld aantal bedden moet berekenen als er in totaal maar 4 bedden zijn, of als er in totaal 6 bedden zijn. Echter kom ik met deze case in de knoei: want we hebben niet met 4 of 6 bedden te maken, we hebben soms met 4 bedden te maken, en soms met 6 bedden. Kan iemand mij helpen met het oplossen van dit probleem?



Met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Kans bedden bezet

Bericht door wnvl » 09 apr 2016, 00:57

Laat ons beginnen met de vraag: "Hoeveel bedden worden er gemiddeld gebruikt van het eigen ziekenhuis"

Het betreft hier een M/M/n/n wachtrij.
Met




n=4

Ik veronderstel dat je dan de formmules hebt in je formularium om dan, het probleem op te lossen...
Ze staan bvb in hoofdtuk 2.6 van deze tekst.

http://irh.inf.unideb.hu/~jsztrik/educa ... _Angol.pdf

Plaats reactie