Kansberekening

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
HaBe1963
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2016, 18:25

Kansberekening

Bericht door HaBe1963 » 03 jun 2016, 18:40

Hallo,

kansberekening was nooit mijn sterkste vak, vandaar dat ik niet uit het volgende onderwerp kom en de vraag hier zou willen stellen.
Ik ben bezig met het programmeren (gewoon als hobby) van het kaartspelletje "Boerenbridge".
Bij dit spel gaat het erom van tevoren te voorspellen hoeveel slagen je binnenkrijgt en tijdens het spel je spel dusdanig te voeren dat je aan je voorspelling kunt voldoen.
Er zitten 52 kaarten in het spel, waarvan de Aas het hoogste en de 2 de laagste. Daarnaast wordt een zogenaamde troefkaart random gekozen. Troef is dus altijd hoger dan een niet troef kaart.

Het spel bestaat uit 26 ronden, ik ga een uit van 4 spelers.
In de eerste ronde krijgt iedereen blind 1 kaart. De kansberekening voor deze ronde sla ik dan ook maar even over, die is redelijk simpel, omdat dit een blinde gok is.

Bij de tweede ronde krijgt iedere speler 2 kaarten, bij de derde 3 kaarten, enzovoort. Na de dertiende ronde wordt er weer terug geteld naar 1.

Mijn vraag is: hoe berekening je bijvoorbeeld in ronde zes (iedere speler heeft dus 6 kaarten, er zijn dus 28 kaarten niet in het spel) hoeveel slagen je theoretisch binnen gaat krijgen.

Uitgebreide vraag, sorry als het misschien niet helemaal helder is.

Als iemand mij hier mee kan helpen, graag
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Kansberekening

Bericht door wnvl » 03 jun 2016, 23:05

Als dit de spelregels zijn

https://nl.wikipedia.org/wiki/Boerenbridge

Dan gaat het sterk afhangen van de gevolgde strategie. Veel te complex om zomaar te berekenen. Je gaat een strategie voor de verschillende spelers moeten implementeren, en simuleren.

Plaats reactie