Significantie berekenen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
knoorl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2016, 10:15

Significantie berekenen

Bericht door knoorl » 18 okt 2016, 10:43

Hallo,

ik werk op de afdeling implementatie binnen een levensmiddelen bedrijf. Momenteel werk ik aan een project om bij een bestaande verpakking over te stappen naar een andere leverancier. Op de productielijn worden deze verpakkingen automatisch gekeurd. Nu is het voor ons belangrijk dat het % afkeur niet signicant verslechterd als we overstappen naar de alternatieve leverancier.

Door de jaren heen is mijn kennis van statistiek behoorlijk weggezakt en daarom hoop ik dat iemand mij kan helpen bij het oplossen van het volgende vraagstuk.

We hebben twee productie lijnen die de betreffende verpakking verwerken. Van beide productielijnen heb ik het percentage afkeur teruggezocht.

Lijn 1: aantal verpakkingen gedraaid= 1.918.314, aantal verpakkingen afgekeurd= 2.153
Lijn 2: aantal verpakkingen gedraaid= 1.684.101, aantal verpakkingen afgekeurd= 3.478

Ik mag 2 testen uitvoeren op beide productielijnen om te kijken of er een significant verschil is tussen de oude- en de nieuwe verpakking. De eerste test zal 30.000 verpakkingen bedragen, voor de tweede test mag ik zelf een steekproefgrootte kiezen (tot max 500.000 verpakkingen).

Als ik de formule "S = Z * √ ( P * (100 - P) / n )" gebruik om de grenzen vast te stellen, kan ik dan stellen wanneer het gemeten uitstootpercentage buiten de grenzen ligt er een significant verschil is tussen de oude en de nieuwe verpakking? Of mis ik nu een stap om de sifnicantie te bepalen?

Een ander criterium waaraan de nieuwe verpakking moet voldoen, is dat maximaal 1 op de 20.000 verpakkingen tijdens productie mogen omvallen. Aangezien dit een hele kleine kans is, heeft het zin om dit met statistiek te onderbouwen? Ik zou graag met 95% zekerheid willen zeggen dat er geen significant verschil is tussen de oude en de nieuwe verpakking. Hoe groot zou mijn steekproef moeten zijn om dit te bevestigen? Tevens weet ik niet hoe dit berekend moet worden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij dit vraagstuk!

b.v.d.!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Significantie berekenen

Bericht door wnvl » 18 okt 2016, 23:42

knoorl schreef: Als ik de formule "S = Z * √ ( P * (100 - P) / n )" gebruik om de grenzen vast te stellen, kan ik dan stellen wanneer het gemeten uitstootpercentage buiten de grenzen ligt er een significant verschil is tussen de oude en de nieuwe verpakking? Of mis ik nu een stap om de sifnicantie te bepalen?
Dat klopt.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Significantie berekenen

Bericht door wnvl » 18 okt 2016, 23:47

knoorl schreef: Een ander criterium waaraan de nieuwe verpakking moet voldoen, is dat maximaal 1 op de 20.000 verpakkingen tijdens productie mogen omvallen. Aangezien dit een hele kleine kans is, heeft het zin om dit met statistiek te onderbouwen? Ik zou graag met 95% zekerheid willen zeggen dat er geen significant verschil is tussen de oude en de nieuwe verpakking. Hoe groot zou mijn steekproef moeten zijn om dit te bevestigen? Tevens weet ik niet hoe dit berekend moet worden.
Als de benadering door een normaal verdeling niet opgaat, kan je evt een test gebruiken om Poisson gemiddeldes te vergelijken...

knoorl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2016, 10:15

Re: Significantie berekenen

Bericht door knoorl » 19 okt 2016, 08:06

bedankt voor het zetje in de goede richting, ik ga er nu wel uitkomen.

Plaats reactie