SPPS newbie - hulp gevraagd!

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
annedev
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2016, 15:32

SPPS newbie - hulp gevraagd!

Bericht door annedev » 15 dec 2016, 16:05

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie om hulp willen vragen. Ik ben namelijk een complete newbie op het gebied van SPSS.. :(

Ik moet een dataset van een studie ter vergelijking van twee therapeutische interventies, analyseren. Er zijn 3 groepen: Klassieke therapie (groep 2) en een experimentele therapie (groep 3) moeten vergeleken worden met een controlegroep die geen therapie krijgt (groep 1).

Verder heb ik de volgende informatie in aparte kolommen: geslacht, leeftijd, opleiding (aantal jaar), en uitkomst op een kwaliteit van leven vragenlijst op 4 verschillende momenten (in 4 verschillende kolommen dus ook): voor en direct na de behandeling, en na 3 en 12 maanden na de behandeling (of geen behandeling).

Nu heb ik (zoals ik al zei, complete newbie), moeite met de volgende aspecten:

- wat zijn hier de afhankelijke en wat zijn de onafhankelijke variabelen? Ik dacht dat afhankelijke variabele de score op de vragenlijst is en de onafhankelijke variabelen geslacht, leeftijd en opleiding zijn. Klopt dit? Maar wat zijn dan die 4 verschillende meetmomenten? Is 'tijd' daardoor ook een onafhankelijke variabele? Of hoe moet ik die 4 verschillende momenten zien?

- Wat zouden mogelijke hypothesen kunnen zijn die ik kan testen met deze dataset? Het moet met 1 of meerdere ANOVA's (per hypothese) te testen zijn. Ik had bedacht dat ik in ieder geval two-way ANOVA analyses moet gebruiken omdat ik meerdere onafhankelijke variabelen mee wil nemen in de analyse?

- Ook moet ik een onderzoeksontwerp omschrijven. Daar kan ik me al helemaal geen voorstelling van maken...

Ik mag de kwaliteit van leven vragenlijst overigens als een interval-schaal beschouwen.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: SPPS newbie - hulp gevraagd!

Bericht door wnvl » 16 dec 2016, 02:13

Je moet een Repeated Measures analyse gebruiken in SPSS.

Afhankelijke variabelen is de kwaliteit van leven voor de 4 meetmomenten. (definier 4 niveaus)
Between subject factor correspondeert met de 3 groepen (experimenteel, controle en klassiek) enerzijds en geslacht anderszijds.
Covariates zijn leeftijd en opleiding.

Dat is alvast de manier waarop je het in SPSS moet ingeven.

Niet de meest eenvoudige test als je volledig nieuw bent met SPSS :roll:

Plaats reactie