Poker: Kans dat tegenstander ...

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
badeend
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2016, 13:34

Poker: Kans dat tegenstander ...

Bericht door badeend » 18 dec 2016, 13:41

Beste,

Ik zit reeds een tijd na te denken over een statistisch probleem. Internet kan mij niet helpen en heb onlangs een boek uitgeleend waar ik ook niet wijzer uit word. Het probleem is het volgende:
Ik speel poker 1 tegen 1. Het is in deze variant heel belangrijk om te weten hoe je tegenstander speelt. Iemand die bv veel raised heeft een andere aanpak nodig dan iemand die dit weinig doet. Ik zou graag de kans berekenen das als iemand een actie een aantal keer doet hij een bepaald soort speler is. Om dit een beetje te vereenvoudigen geef ik u volgend probleem (het moeilijke mag u mij ook mee helpen aangezien ik hier eigenlijk de oplossing van nodig heb):
Er zijn 2 soorten tegenstanders. Ze kunnen ofwel niet spelen ofwel wel spelen. De ene tegenstander speelt 90 % van de tijd. De andere 50 % van de tijd. Als er een wedstrijd wordt gehouden en een tegenstander speelt 3x achter elkaar niet. Wat is dan de kans dat deze tegenstander of 2 is. Heb ik hier ook de verdeling nodig van de populatie aan tegenstanders?
ALvast bedankt!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Poker: Kans dat tegenstander ...

Bericht door wnvl » 19 dec 2016, 00:06

Je zoekt

P(speelt 90% | speelt driemaal niet) = P ( speelt 90% en speelt driemaal niet) / P(speelt driemaal niet).

Om die P(speelt driemaal niet) te berekenen heb je de a priori verdeling binnen de populatie nodig van de 90% en 50% spelers. Eventueel kan je beiden gelijk stellen aan 50%. Dan is het oplosbaar.

Plaats reactie