Kansberekening kansspelen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Zwink

Kansberekening kansspelen

Bericht door Zwink » 18 sep 2007, 16:22

Hey allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik het thema Kansspelen en dit toegepast op Poker & Toepen en misschien Roulette of een ander spel. Ik wil de kansen gaan berekenen voor alle mogelijke combinaties van poker, dus op volgorde:

Royal flush
Straight flush
Four of a kind
Full house
Flush
Straight
Three of a kind
Two pairs
One pair
High card

Nou zijn er een aantal niet zo moeilijk, zo zijn er bijvoorbeeld maar 4 kansen op Royal Flush (alle 4 de kleuren 1x).

Maar hoe bereken ik bijvoorbeeld voor straight flush uit hoe groot de kans is om dit te hebben?

En hebben jullie ook een idee hoe het makkelijkste de kansen te berekenen als je jokers (max=3) toevoegt aan het spel? De mogelijkheid hierbij bestaat dus om "five of a kind" te krijgen (als je hieraan doet), maar de kans op een andere mogelijkheid is natuurlijk groter.

Overal heb ik de berekening voor nodig, dus geef aub niet alleen "0,0001 etc procent", ik moet het kunnen berekenen met combinaties en permutaties.


Nog een laatste vraag: wat lijkt jullie het slimste? 5 card poker (5 in de hand) of 5 in het midden en 2 in de hand (7 kaarten totaal)? (sorry, ben namen van spelen even kwijt (A))


Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg, Chamaro Zwinkels

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Re: Kansberekening kansspelen

Bericht door luijs » 19 sep 2007, 21:52

Chamaro Zwinkels schreef:Overal heb ik de berekening voor nodig, dus geef aub niet alleen "0,0001 etc procent", ik moet het kunnen berekenen met combinaties en permutaties.


Nog een laatste vraag: wat lijkt jullie het slimste? 5 card poker (5 in de hand) of 5 in het midden en 2 in de hand (7 kaarten totaal)? (sorry, ben namen van spelen even kwijt (A))

Waarom ik dat ene woordje van jou nou geselecteerd heb is omdat JIJ het moet doen. Niet WIJ.
We willen je GRAAG helpen, maar dan moet JIJ eerst laten zien wat je al geprobeerd hebt en waar je vast loopt. We gaan niks voorkauwen.

Doe zelf wat, laat zien wat je gedaan hebt, en DAN zullen wij tips, aanwijzingen, verbeteringen, suggesties doen.

Maar, om alvast een beetje te helpen: het lijkt me makkelijker om met 5 kaarten in de hand te gaan rekenen.
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Lcl-leerling
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2007, 16:51

Re: Kansberekening kansspelen

Bericht door Lcl-leerling » 27 sep 2007, 16:56

Dit klopt helemaal niet, de kans op een Royal Flush is niet 4. Je hebt 7 kaarten waarvan er 5 'goede' kaarten en 2 'foute' kaarten moeten zijn. Dus je hebt veel meer Royal Flush mogelijkheden!!!!

Zwink

Re: Kansberekening kansspelen

Bericht door Zwink » 01 okt 2007, 10:06

Dit klopt wel. Er zijn 4 mogelijkheden op Royal Flush, want je gaat met 5 kaarten uit in 4 verschillende kleuren.
De kans is niet 4. De kans is 4 delen door totaal.

De 4 mogelijkheden:
- 10 tot Aas Harten
- 10 tot Aas Ruiten
- 10 tot Aas Schoppen
- 10 tot Aas Klaveren

Poker is inmiddels gelukt, sorry voor mijn te snelle post.
Ik ga nu aan de gang met "toepen" ;)

Groeten! Chamaro

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Re: Kansberekening kansspelen

Bericht door luijs » 01 okt 2007, 15:17

Er wil hier iemand beroepsgokker worden? ;)
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Zwink

Re: Kansberekening kansspelen

Bericht door Zwink » 01 okt 2007, 20:47

luijs schreef:Er wil hier iemand beroepsgokker worden? ;)
haha, nee, totaal niet. Mijn eerste plan was eigenlijk om de berekeningen uit te voeren en uiteindelijk een kansspel te programmeren. Aangezien ik helaas de tijd daarvoor niet heb zal dat laatste "komen te vervallen" en wil ik kansen berekenen van dus Poker, Toepen en nog meer.

Jullie btw een idee welke spelen ik het beste kan pakken om kansen te berekenen? Ik bedoel: bij poker zijn er genoeg kansen te berekenen waar je ook nog wat aan hebt, als je met 2 dobbelstenen gooit en je gaat de kans op "som is 6" uitrekenen... dat vind ik niet zo boeiend, en ik denk mijn corrector ook niet ;)

Groeten! Chamaro

nirojima
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2008, 10:02

Re: Kansberekening kansspelen

Bericht door nirojima » 12 okt 2008, 10:10

Hallo,

Mijn zoon zit in havo 5, hij vraag nu aan mij of ik hem kan uitleggen wat het verschil is tussen permutaties en combinaties, het is voor mij al een hele tijd geleden dat ik dit heb gehad, wie kan aan mij uitleggen wat het verschil, zodat ik dat aan mijn zoon kan uitleggen !

b.v.d.

Jim Scheffer

tjeerd
Vast lid
Vast lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jul 2008, 08:49

Re: Kansberekening kansspelen

Bericht door tjeerd » 12 okt 2008, 12:47

Hallo Nirojima,
hierover is zoveel stof beschikbaar, ook op internet.

Kijk eens op: http://nl.wikibooks.org/wiki/Discrete_K ... nsrekening

Succes ermee.

Plaats reactie