3 statistieke vragen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
sandereijssen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017, 11:07

3 statistieke vragen

Bericht door sandereijssen » 09 jan 2017, 11:45

Beste wiksundekenners,

Ik heb 2 vragen waar ik niet uit kom, het zou erg fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpen.

vraag 1: examen kandidaten voor het rijexamen hebben voor hun eerste kans een slagingskans van 60%, hoe groot is de kans dat voor 100 leerlingen geldt dat 60 of meer hiervan hun eerste kans halen.

Vraag 2: een machine vult flessen met cola de inhoudt is normaal verdeelt met een gemiddelde van u= 300ml en een standaarddeviatie van 3ml
Hoe groot is de kans dat de inhoudt van een willikeurige fles minder dan 299 milliliter is, geef een toelichting
Hoe groot is de kans dat de gemiddelde inhoud van 6 willekeurige flessen minder is dan 299ml? Geef een toelichting

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3909
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: 3 statistieke vragen

Bericht door arie » 10 jan 2017, 19:11

Vraag 1:
Deze vraag gaat over een binomiale verdeling.
Moet je deze exact uitrekenen, of is het de bedoeling dat je deze benadert?
In het laatste geval (benaderen):
- met welke verdeling?
- voldoen we aan de voorwaarden voor deze benadering?

Vraag 2, deel 1: Hoe ver kom je met dit gedeelte / wat heb je zelf al bedacht?

Vraag 2, deel 2: Nu hebben we het over gemiddelde en deviatie van het sample gemiddelde (met samplegrootte n = 6). Hoe zijn de standaarddeviatie van populatie en de standaarddeviatie van het sample gemiddelde gerelateerd (dwz: welke formule heb je daarvoor) ?

Plaats reactie