SD en significant verschillend of niet

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
starsfighter
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 feb 2012, 21:34

SD en significant verschillend of niet

Bericht door starsfighter » 24 apr 2017, 10:49

Beste,

Voor mijn thesis ben ik nu resultaten aan het krijgen van mijn experimenten, en wil het ook graag statistisch verantwoorden. Maar hier zit ik nu met een probleem.

Kort door de bocht, ik heb bijvoorbeeld 56 stalen van de 60 die 'overleven'. Dit geef ik weer aan de hand van een percentage. 93,3%
En zo verschillende condities. (eigenlijk waren het 3 herhalingen van 20, weet niet of dit van belang kan zijn?)
Conditie 1: 50/60 --> 83,3 %
Conditie 2: 56/60 --> 93,3 %
Conditie 3: 48/60 --> 80 %

Nu omdat dit een gewoon percentage is, leek het me niet voor de hand liggend om te bepalen of het een normaalverdeling is of niet.

Ik heb vandaag eens aan mijn promotor gevraagd, en hij wist me te vertellen dat hij het normaal op deze manier doet:
Aangezien het een percentage is, moest ik het eerst transformeren (hij deed het met de arcsin transformatie), dus de arcsin van 0,833 bijvoorbeeld.

Hieruit kon ik dan blijkbaar zien of het normaal verdeeld was of niet, en via deze manier kon ik dan bepalen of het significant verschillend was (en de SD). Dit deed hij dan bijvoorbeeld met behulp van de Anova test of t-test.
Bij deze laatste stap zit ik vast, hoe kan ik bepalen of het al dan niet normaal verdeeld is? Is daar een bepaalde formule voor die ik niet vind of is het nog wat ingewikkelder en hoe moet ik dan een SD bepalen van een percentage?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: SD en significant verschillend of niet

Bericht door wnvl » 06 mei 2017, 23:23

Gebruik daarvoor de Kolmogorov Smirnov test of de Shapiro wilk test.
Die zitten beiden in elk statistisch pakket.

Plaats reactie