Welke non-parametische toets gepast om significantie te testen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Isa777
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2019, 18:45

Welke non-parametische toets gepast om significantie te testen

Bericht door Isa777 » 30 mei 2019, 19:04

Dag iedereen,

Ik heb een vraag over welke statistische toets ik het beste kan gaan gebruiken voor mijn onderzoek. Ik heb een erg kleine sample, die niet normaal verdeelt is, en daarom zou ik een non parametische toets moeten gebruiken.

Ik meet het verschil tussen 2 groepen (2 verschillende groepen zijn gebaseerd op opleidingsniveau). Deze 2 groepen zijn verdeeld in 2 groepen, elk met een andere benadering (positieve framing en negatieve framing). Dus in totaal heb ik 4 groepen. De positieve en negatieve framing heeft een effect in een groep. Maar ik wil meten of het effect van framing bij de ene groep een groter effect heeft dan bij de andere groep.

Dus
MBO studenten Universiteitstudenten
Positieve framing & Negatieve framing Positieve framing & Negatieve framing

Weet iemand welke statistische toetsing hiervoor het beste gebruikt kan worden? Ik kan bijvoorbeeld 2 keer een toets doen en het verschil in 1 groep meten, en dat vergelijken met de uitkomsten van de andere groep. Maar is er ook een toetsingsmethode die dit gelijk kan combineren? Als ik zelf uitkomsten vergelijk, heb ik weer geen significantie getest.

Ik hoor graag jullie suggesties! Als de vraag niet duidelijk is hoor ik dat ook graag!

Groetjes,
Isa

SIK
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:09

Re: Welke non-parametische toets gepast om significantie te testen

Bericht door SIK » 03 jun 2019, 19:59

Het lijkt me dat je hier een ongepaarde t-toets kunt gebruiken. Als jij wilt weten of het effect van positieve framing bij de ene groep een groter effect heeft dan bij de andere groep met positieve framing dan heb je de 2 groepen met negatieve framing niet eens nodig.

Toevoeging: de toets die ik opnoem is parametrisch.
Bekijk deze website eens: https://wikistatistiek.amc.nl/index.php/KEUZE_TOETS

Plaats reactie