Welke statistische test?
Geplaatst: 24 jun 2019, 10:47
Ik voer momenteel een vakdidactisch onderzoek uit in 4 van mijn klassen. Ik wil onderzoeken of het geslacht van een leerling invloed heeft op de voorkeur voor een bepaald type vraag. Om dit te onderzoeken heb ik alle leerlingen uit de onderzochte populatie twee vraagstukken laten maken (vraag A en vraag B). Vervolgens heb ik een enquête afgenomen met vier A/B-vragen. Per vraag geeft antwoord A een indicatie voor een voorkeur voor vraag A en antwoord B een indicatie voor een voorkeur voor vraag B. Vervolgens heb ik per geslacht geteld hoe vaak A en B is geantwoord. De uitkomst heb ik in onderstaande kruistabel weergegeven:
A B
M 77 26
J 57 67
Vervolgens heb ik een chi-kwadraattoets toegepast op deze kruistabel. Ik kom dan uit op een chi-kwadraatwaarde van 19,2826. De bijbehorende p-waarde is: 0,000011. Dit zou dus voldoende reden moeten zijn om de nulhypothese van onafhankelijkheid te verwerpen.
Ik vraag me alleen af of ik hier geen denkfout maak en of ik dit wel zo eenvoudig mag concluderen. De afzonderlijke leerlingen zijn onafhankelijk van elkaar, maar per leerling is er een afhankelijkheid. Bijvoorbeeld een meisje dat vier keer A antwoordt telt nu ook vier keer mee in de frequentie 77. In de kruistabel komt elke leerling dus vier keer terug. Mag ik dan wel een chi-kwadraattoets toepassen?
Als alternatief heb ik per leerling gekeken of er overwegend A, of juist overwegend B is geantwoord. Daar heb ik ook een kruistabel bij gemaakt, waarin elke leerling slechts 1 keer terugkomt. Leerlingen die tweemaal A en tweemaal B hebben geantwoord heb ik voor 0,5 in beide categorieën meegerekend. Hier is onderstaande kruistabel uitgekomen:
A B
M 37 13
J 24 26
Als ik hier een chi-kwadraattoets op toepas kom ik op een p-waarde van 0,0077. Wederom voldoende reden om de nulhypothese te verwerpen. Maar wederom vraag ik mij af of dit een correcte interpretatie van de data is. Elke leerling is nu slechts eenmaal meegenomen in de kruistabel, maar een leerling die vier keer A antwoordt is even zwaar meegeteld als een leerling die drie keer A antwoordt.
Wie kan mij hier helpen? Pas ik de chi-kwadraattoets hier correct toe of niet? Als ik hem correct toepas, moet ik het dan op de eerste, of juist op de tweede manier doen? Als ik de chi-kwadraattoets hier niet correct toepas, kan ik dan iets doen om hem alsnog toe te kunnen passen? Of is er een andere statistische toets die meer geschikt is?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
A B
M 77 26
J 57 67
Vervolgens heb ik een chi-kwadraattoets toegepast op deze kruistabel. Ik kom dan uit op een chi-kwadraatwaarde van 19,2826. De bijbehorende p-waarde is: 0,000011. Dit zou dus voldoende reden moeten zijn om de nulhypothese van onafhankelijkheid te verwerpen.
Ik vraag me alleen af of ik hier geen denkfout maak en of ik dit wel zo eenvoudig mag concluderen. De afzonderlijke leerlingen zijn onafhankelijk van elkaar, maar per leerling is er een afhankelijkheid. Bijvoorbeeld een meisje dat vier keer A antwoordt telt nu ook vier keer mee in de frequentie 77. In de kruistabel komt elke leerling dus vier keer terug. Mag ik dan wel een chi-kwadraattoets toepassen?
Als alternatief heb ik per leerling gekeken of er overwegend A, of juist overwegend B is geantwoord. Daar heb ik ook een kruistabel bij gemaakt, waarin elke leerling slechts 1 keer terugkomt. Leerlingen die tweemaal A en tweemaal B hebben geantwoord heb ik voor 0,5 in beide categorieën meegerekend. Hier is onderstaande kruistabel uitgekomen:
A B
M 37 13
J 24 26
Als ik hier een chi-kwadraattoets op toepas kom ik op een p-waarde van 0,0077. Wederom voldoende reden om de nulhypothese te verwerpen. Maar wederom vraag ik mij af of dit een correcte interpretatie van de data is. Elke leerling is nu slechts eenmaal meegenomen in de kruistabel, maar een leerling die vier keer A antwoordt is even zwaar meegeteld als een leerling die drie keer A antwoordt.
Wie kan mij hier helpen? Pas ik de chi-kwadraattoets hier correct toe of niet? Als ik hem correct toepas, moet ik het dan op de eerste, of juist op de tweede manier doen? Als ik de chi-kwadraattoets hier niet correct toepas, kan ik dan iets doen om hem alsnog toe te kunnen passen? Of is er een andere statistische toets die meer geschikt is?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!