Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
markvvelsen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007, 15:31

Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door markvvelsen » 23 okt 2007, 15:45

Hallo mensen,

Ik had bedacht mijn profielwerkstuk over Poker te houden. En ben daar ook al mee bezig geweest. Heb wat rond gezocht op internet, maar vond daar allemaal niet wat ik zocht. Ik wil het over Texas Hold'em hebben. En dan de kans dat je van de 7 kaarten 1 pair hebt, of 2 pair hebt, royal flush, etc.
Laatst gewijzigd door markvvelsen op 25 okt 2007, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door Hugo » 23 okt 2007, 20:03

wat zijn al je gegevens, want ik kan wel pokeren ed, maar als je alles netjes op een rijtje zet helpt dat ook voor jezelf, en leg eens uit waarom je denkt wat je denkt.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

markvvelsen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007, 15:31

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door markvvelsen » 23 okt 2007, 20:15

Ik heb niet echt gegevens. Er zijn geen kaarten bekend ofzo. Ik wil proberen de kans te berekenen dat je in een potje een pair/2pair/flush/etc trekt.
Laatst gewijzigd door markvvelsen op 25 okt 2007, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door Hugo » 23 okt 2007, 22:03

de kans dat je een willekeurige tien trekt bij 52 kaarten is gewoon

dus ik snap niet wat je allemaal doet? kan je vertellen waarom je het doet? waar staat het in je boek, want ik neem aan dat je het hoofdstukje kansrekening uit je boek er wel bij hebt gepakt?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

markvvelsen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007, 15:31

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door markvvelsen » 23 okt 2007, 22:33

Ik heb helaas geen wiskunde boek meer waar een hoofdstuk kansberekening instaat.
Laatst gewijzigd door markvvelsen op 25 okt 2007, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door Sjoerd Job » 24 okt 2007, 07:02

Bij de 1-pair houd je er geen rekening mee dat in de overige 5 kaarten geen pair mag zitten... ik zie zo snel niet in hoe je daar wel rekening mee kan houden.

De 2-pair lijkt mij zeer zeker kloppen.

Ook de royal flush klopt naar mijn idee, bijna... Doch ik vraag mij af, waarom is de tweede 45cr2, en niet 47cr2?

@Hugo: Hij schrijft het aardig overzichtelijk op... Er staat (aantal mogelijkheden)/(totaal aantal mogelijkheden), wat in het geval van gelijk verdeelde kansen de schrijfwijze voor die kansen is. Het delen door (52 cr 7) is het delen door het totaal aantal mogelijkheden.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

markvvelsen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007, 15:31

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door markvvelsen » 24 okt 2007, 14:01

Dank! Ben blij dat ik in ieder geval op de goede weg was. Ik had inderdaad een foutje gemaakt bij royal flush. Moet idd 47ncr2 zijn, telfoutje :$.
Laatst gewijzigd door markvvelsen op 25 okt 2007, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

markvvelsen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007, 15:31

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door markvvelsen » 24 okt 2007, 17:08

Sorry voor iedereen die had geholpen, maar ik heb al m'n berichten gewijzigd, omdat ik te horen heb gekregen dat anderen mensen van mijn school ook dit forum gebruiken. En nu even ver als ik zijn, terwijl zij niets probeerden.
Dank voor iedereen die heeft geholpen!
Laatst gewijzigd door markvvelsen op 25 okt 2007, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door Sjoerd Job » 25 okt 2007, 19:37

Bij de pair... Denk je eens in dat je weet dat er een pair op tafel ligt, aan welke voorwaarden moeten de andere kaarten voldoen, om te voorkomen dat er een tree/four of a kind ontstaat, of 2 pair, of een full house, een straight, een flush, een royal flush...

Daarnaast, om een pair te hebben, mag er ook geen straight zijn, namelijk AA23456 bevat zeer zeker een paar... maar, we kiezen er toch echt voor om hier de straight te kiezen als we willen winnen.

Ik weet niet hoe goed je programeerkunsten zijn, maar ik vermoed dat de beste mogelijkheid is om een computer alle 52C7 combinaties op te laten schrijven, en ze allemaal te bekijken met de vraag ``wat is mijn beste hand'', en te turven. Misschien kan je daarna nog proberen om alles na te rekenen met de hand...
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Zwink

Re: Hulp met wiskunde profielwerkstuk

Bericht door Zwink » 02 nov 2007, 12:00

Ik doe mijn profielwerkstuk hier momenteel ook over.
Op wikipedia zijn zeer veel berekeningen te vinden van de kansen bij poker.
Ik neem aan dat je hier veel mee kunt.

1 tip: breidt je profielwerkstuk uit door middel van de kansen op bijvoorbeeld jokers in het spel. Zowel bij 5 card poker als bij 7 card poker. Deze kansen zijn te berekenen als je de kansen zonder jokers met berekening al hebt. Het is wel erg pittig kan ik zeggen. :wink:

Plaats reactie