''3 op een rij''

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
RoyalNiels
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:30

''3 op een rij''

Bericht door RoyalNiels » 23 dec 2007, 16:56

Jullie zijn allemaal vast wel bekend met het spel ''4 op een rij''.. maar hebben jullie wel is nagedacht over de kansverdeling hierbij?

Ik heb een schema van 100 hokjes, 10x10, waarbij ik graag de kans op 3 op rij wil berekenen.
Het is als volgt:

Persoon (A) koopt 3 hokjes op het schema van totaal 100 hokjes. Van die 100 hokjes, zijn er 17 geel en 83 rood.
Persoon (A), kan niet zien of de hokjes rood of geel zijn omdat voor hij/zij ze koopt de hokjes nog geen kleur hebben.
Persoon (A), kan naar eigen keuze 3 hokjes kopen. Er is nog niks verkocht. De 17 gele en 83 rode hokjes, zijn willekeurig verdeelt over de 100 hokjes.

Nu zou ik graag willen weten voor mijn project, hoe zou ik de gele en rode hokjes 'Willekeurig!' kunnen verdelen?
En wat is de kans op 3 op rij gele hokjes?

En als extra moeilijkheidsgraad: Stel dat er al 45 hokjes zijn verkocht... hoe groot is dan de kans nog op 3 op rij IN BEZIT van de eigenaar, dus niet eerder verkochte hokjes gebruiken!

Volgens mij kun je daar geen kansverdeling van maken... maar wie weet waar jullie tot in staat zijn! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: ''3 op een rij''

Bericht door Hugo » 24 dec 2007, 16:30

waarom zou dat niet kunnen?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

RoyalNiels
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:30

Re: ''3 op een rij''

Bericht door RoyalNiels » 26 dec 2007, 02:43

Omdat als je '3 op rij' hebt met diagonaal, horizontaal en verticaal je simpelweg té veel berekeningen moet uitvoeren. Tenzij jullie daar iets slims op kunnen bedenken?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: ''3 op een rij''

Bericht door Hugo » 26 dec 2007, 15:46

dat heeft niks te maken met niet kunnen, maar met niet willen.

zet eens op een rijtje hoe je het zou willen aanpakken, en waarom dat "te veel" rekenwerk is.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

RoyalNiels
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:30

Re: ''3 op een rij''

Bericht door RoyalNiels » 30 dec 2007, 19:32

Laat maar hangen, niet nodig. :wink:

Plaats reactie