telproblemen: blokjes (help)

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
wisB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2008, 11:16

telproblemen: blokjes (help)

Bericht door wisB » 28 feb 2008, 11:43

ik snap deze oefening niet dus kunnen jullie me helpen met deze opdracht?
voor de professionals onder ons is dit een uitstekende oefening.
----------
je hebt 20 blokjes en 4 verfkleuren. Elk blok schilder je in 1 van de kleuren. Het is ook toegestaan dat alle blokjes dezelfde kleur hebben.
1. hoeveel mogelijkheden zijn er om deze 20 blokjes die op een rij liggen te verven? <ik denk dus dat hier de volgorde van belang is>

opeens bedenk je dat je het veel leuker vindt om de 20 blokjes in 2 kleuren per blokje te schilderen. (de ene helfde kleur Y en de andere helft kleur X)
2. hoeveel mogelijkheden zijn er om deze 20 blokjes in 2 kleuren te schilderen? De eieren liggen weer op een rijtje en je kunt weer kiezen uit dezelfde vier kleuren.* een blokje mag ook 2 dezelfde kleuren hebben, deze telt echter als 1 mogelijkheid.


Stel: je hebt 20 blokjes op een rij. De blokjes mag je 1, 2 of 3 kleuren geven waarbij je weer mag gaan kiezen uit vier kleuren.
3. HOeveel mogelijkheden zijn er om deze blokjes te verven?

Je vriend is ook blokjes aan het schilderen. Hij heeft in tegenstelling tot jou 7 kleuren om mee te werken, hij gebruikt maar 1 kleur per blokje en voor zijn totale aantal van 25 blokjes gebruikt hij maar 2 verschillende soorten kleuren. Je krijgt dus 2 groepen blokjes.
* 0 blokjes vormt ook een groep
4. hoeveel verschillende mogelijkheden zijn er nu mogelijk om de eieren te beschilderen als men ze daarna weglegt in de mand?
<ik ga ervan uit dat bij deze opgave de volgorde niet van belang is in tegenstelling tot de andere 3?>

Graag zou ik de berekening erachter zien, zodat ik jullie achterliggende gedachte kan zien.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: telproblemen: blokjes (help)

Bericht door Hugo » 29 feb 2008, 00:05

graag zou ik een lamborghini zien, maar die krijg ik ook niet door niks te doen, laat eens zien wat je denkt, en geprobeerd hebt. Dan, en slechts dan, kunnen we je helpen
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

wisB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2008, 11:16

Re: telproblemen: blokjes (help)

Bericht door wisB » 29 feb 2008, 17:34

ik heb het al geprobeerd maar de antwoorden zijn haast onmogelijk

ik krijg de volgende antwoorden

1. 4^20 mogelijkheden
2. 10^20
3. 10^20+20^20
4. bij deze kom ik er al helemaal niet meer uit

Plaats reactie