vraagstukje kansrekenen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
dollaarke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2008, 15:05

vraagstukje kansrekenen

Bericht door dollaarke » 05 mar 2008, 15:19

Hello,

aangezien mijn wiskunde skillz niet ver lopen hoop ik dat jullie me de oplossing kunnen bezorgen op volgende vraagstukje:

Gegeven:

Er zijn 2 mogelijkheden (mogelijkheid A en mogelijkheid B)
bijv. kop of munt.

Gevraagd:

Wat is de kans dat ik meer dan 12 keer na elkaar munt werp.
Dus ik veronderstel dat jullie nu gaan berekenen wat de kans is dat ik exact 12 keer munt werp?

Ik weet niet of het noodzakelijk is om te weten hoeveel keer ik precies ga opwerpen maar dit
doet in mijn vraagje eigenlijk niet ter zake.
Ik herinner mij uit mijn lesjes wiskunde dat je nu waarschijnlijk een simulatie gaat doen dus neem dan een
goeie 10.000 keer opwerpen ofzo???

Greetz

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door Hugo » 05 mar 2008, 15:45

het hangt van je munt af, maar misschien is het een beter idee als je ondernomen pogingen post, zodat we je verder kunnen HELPEN
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

dollaarke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2008, 15:05

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door dollaarke » 05 mar 2008, 17:05

Hoi,

stel nu dat het niet van mijn munt afhangt, stel nu dat de kans echt zuiver 1/2 is en dat het ook niet afhangt van een bepaalde werptechniek ofzo.

Wat bedoel je met: post je pogingen?
Ik heb het "experiment" zelf nog niet geprobeerd.

Is het dan niet mogelijk wiskundig uit te rekenen hoeveel de kans is op 12 keer mogelijkheid A of 12 keer mogelijkheid B NA ELKAAR???

Groetjes,
Mathias

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door Hugo » 05 mar 2008, 23:45

zkr wel, maar wat ik bedoel, is dat je 'moet' laten zien, wat jezelf denkt, en probeer dat te onderbouwen
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

dollaarke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2008, 15:05

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door dollaarke » 06 mar 2008, 13:14

Hoi

het spijt me verschrikkelijk maar ik begrijp je "vraag" niet.

Bedoel je dat ik zelf moet proberen een formule op te stellen, uitleggen waarom dat ik zo denk en dat jullie me dan gaan helpen om tot een juiste formule te komen?

In dat geval; ik zal je moeten teleurstellen want ik weet zelfs niet waar ik moet beginnen...

Greetz

dollaarke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2008, 15:05

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door dollaarke » 06 mar 2008, 14:43

@ Hugo,

heb net eens je vorige posts doorlopen in ondere topics e.d. en merk dat je echt wilt
dat we eerst tonen hoever we geraakt zijn zelf omdat jullie ons niets willen voordoen
maar omdat jullie ons iets willen laten inzien :roll:

Mijn opmerkingen:
1) vaak ligt het probleem dat iemand heeft bij een wiskundevraagstuk bij het beginnen aan het stuk.
2) In geval van dit vraagstuk hier;

ik weet dat we met een binomiale verdeling zitten en wat de bestaande formules ervoor zijn.

Het probleem is echter dat ik wil weten wat de kans is dat het "succes" zich voordoet maar NA ELKAAR waardoor ik veronderstel dat simulatie e.d. nodig zijn???
Daar weet ik helemaal niets van af dus doe ik beroep op jullie

Groetjes

ibraman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2008, 16:05

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door ibraman » 06 mar 2008, 16:24

de kans dat je munt gooit is 50%, de kans dat je 2x munt gooit is 50% x 50%= 25% 3x munt is 25% x 50% = 12.5% etc.

hoop dat dit helpt :)

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door Hugo » 06 mar 2008, 23:51

ibraman schreef:de kans dat je munt gooit is 50%, de kans dat je 2x munt gooit is 50% x 50%= 25% 3x munt is 25% x 50% = 12.5% etc.

hoop dat dit helpt :)
redelijk waar, behalve dan dan kansen nooit in procenten worden weergegeven, kans op munt is 0.5, twee keer munt op een rij is 0.5 x 0.5, enz....
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Chiara
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2008, 16:54

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door Chiara » 01 apr 2008, 17:05

Lieve Allemaal,

Ik heb maar een heel klein vraagje mbt de TI-83.
Ik ben bezig met de binomiale verdeling en probeer z-waardes te berekenen. Ik weet dat ik met 2nd, VARS, 3invNorm de oppervlakte kan berekenen op basis van de gestandariseerde z-waarde. Ik weet alleen niet hoe ik dit weer terug kan rekenen!!!
Alsjeblieft... Het is zo frustrerend om met zo iets kleins vast te zitten.

Met vriendelijke groet,

Chiara W.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door SafeX » 01 apr 2008, 19:35

Geef eens een vb!

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: vraagstukje kansrekenen

Bericht door Hugo » 01 apr 2008, 20:21

(volgende keer vrolijk een nieuw topic starten graag)
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie