zucht- enkele oefeningen -

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
lip-care
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2008, 01:22

zucht- enkele oefeningen -

Bericht door lip-care » 11 jun 2008, 01:33

beste forumleden,

ik zie dat er hier enkele wiskundeknobbels zitten die me misschien kunnen helpen, aangezien ik NIET veel afweet van statistiek zou ik jullie enkele vragen willen stellen. Dit zijn enkele voorbeeldvragen die ik moet kunnen voor mijn examen.

VRIENDELIJK bedankt!!

hoop dat er iemand kan helpen :(
1



appels hebben een gemiddeld gewicht van 50 g en een standaardafwijking van 10 g. Een

zakje in de supermarkt weegt van maximaal 1 kg. Hoeveel appels mag

men maximaal in het zakje steken zodat de kans dat het zakje scheurt kleiner is dan 1% ?

is dit op te lossen via eest standaardiseren dan via z tabel? of ben ik mis?


2


Een urne bevat n zwarte ballen, n rode ballen, n groene ballen en n blauwe ballen. Als er r

ballen worden getrokken uit de urne zonder teruglegging en r >=4, wat is dan de kans dat

er ten minste 1 bal zwart is ?

(n)(n-1)(n-2)(n-3) = totale kans , en dan kans dat het zwart is (n/4n) en deze 2kansen delen door elkaar?


3


In een systeem heb je een paswoord van 7 cijfers (0-9). Het systeem accepteert enkel paswoorden waar niet meer dan 3 keer hetzelfde cijfer in voorkomt. Hoeveel geldige paswoorden zijn er? Stel dat de cijfers volledig willekeurig zijn, hoeveel keer moet je dan gemiddeld proberen vooraleer een geldig paswoord is ingegeven?
:oops: GEEN IDEE ...
4

Vraag over een artikel (over vrouwen die liever chocolade eten dan sex te hebben). Bepaal aan de hand van de gegevens of de proportie van vrouwen die chocolade verkiezen boven seks significant groter is dan 0.5.

:roll:
5

Een student heeft een vakantiejob. Op het einde van iedere dag gooit de baas een muntje op. Als het Kop is krijgt de student EUR 80 en anders EUR 40. De student werkt 8 weken bij de baas (7 dagen/week). Wat is de kans dat de student op het einde van deze periode meer dan EUR 3500 heeft verdient.
p(kop)=1/2

misschien heb ik wat meer uitleg nodig bij de oefeningen...

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: zucht- enkele oefeningen -

Bericht door SafeX » 12 jun 2008, 08:54

Laat 1 eens zien, je suggestie is goed.

2 Er zijn totaal 4n ballen. Werk nu met de complementaire kans, dus de kans op tenminste één bal zwart wordt dan 1- kans op geen enkele bal zwart.

3 je mag ten hoogste drie dezelfde cijfers kiezen.

4 Een proportie is weer een breuk: aantal vrouwen die chocola verkiezen gedeeld door het totaal aantal vrouwen.

5 Binomiale kansverdeling kans op 40 is is 1/2. probeer eens de kans te bepalen dat 0 keer 40 valt in 56 dagen enz.

lip-care
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2008, 01:22

Re: zucht- enkele oefeningen -

Bericht door lip-care » 12 jun 2008, 18:14

kprobeerde het zo -->

vraag 1 is denkik idd volgens die standaardisatie en die ene tabel, eerst kijke wat de kans is dat je totale gewicht boven die 1000 g zit dmv die standaardisatie van die appels daar.

vraag 2, je moet minstens 4 ballen nemen, totaal aantal ballen; 4n
je neemt 1 bal er willekeurig uit, 4 mogelijke combinaties ( hij kan elke kleur hebben) uit 4n ballen,
je neemt er de 2de bal uit, weer 4 mogelijke combinaties uit 4n-1 ballen, enz...



bij vraag 3
je kiest 1 willekeurig cijfer, (10 mogelijkheden, neem nu dat je 1 neemt)
dan kijk je naar het 2de cijfer, ook nog steeds 10 mogelijkheden (1 mag je nog steeds kiezen)
dan kijk je naar het 3de cijfer, ook nog steed 10 mogelijkheden nodig( 1 steeds mogelijk)
nu voor het vierde cijfer, mag je 1 niet meer nemen, dus 9 mogelijkheden
enz...

dan weet ge uw aantal mogelijke juiste combinaties, en moet ge daaruit de gemiddelde kans uit berekenen dat je een juiste combinatie hebt

denk dak 4 nie zo gemakkelijk mag interpreteren?
5 kank echt nie..
Laatst gewijzigd door lip-care op 12 jun 2008, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: zucht- enkele oefeningen -

Bericht door SafeX » 12 jun 2008, 19:29

Schrijf 1 eens netjes uit.

2 Het aantal combinaties van 1 uit 4n ballen is "4n boven 1", notatie:


3 Werk die nog even verder uit.

5 Reken eens uit (desnoods door proberen) hoeveel maal 40 euro minimaal nodig is om aan 3500 euro te komen.
Bv 56*40=2240 (te weinig) en 56*80=4480, stel nu k dagen 40 euro.
Dus 40k+(56-k)80>=3500

Plaats reactie