Krasloten

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Rikard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:57

Krasloten

Bericht door Rikard » 14 dec 2008, 13:19

Ik ben net begonnen met een PO over krasloten.

Ik heb al een opgave gemaakt:

Inleiding

Dierenspeciaalzaak Bouwman wil met een kraslotenactie zijn omzet vergroten. De kraslotenactie duurt een week. Bij besteding van elke 10 euro krijgt de klant een kraslot met zes vakjes die opengekrast kunnen worden. Zo’n kraslot bevat drie vakjes met de afbeelding van een konijn en drie vakjes met een kruis. De spelregels zijn als volgt.

één konijn = 3 euro
twee konijnen = 6 euro
drie konijnen = 15 euro
x = alles kwijt

Opgave 1
Mevrouw De Waal koopt tijdens de actieweek voor 10 euro en ontvangt één kraslot.
Neem aan dat zij één vakje openkrast. Geef de kans dat zij 3 euro ontvangt.


Er zijn 3 vakjes met een konijn en 3 vakjes met een X.
P(3 euro ontvangen) = P(1 konijn openkrassen bij één vakje openkrassen) = 3/6 = 1/2
Dus de kans op 3 euro bij één vakje openkrassen is 0,5

Neem aan dat mevrouw De Waal twee vakjes openkrast en beide keren een konijn krijgt. Bereken de kans hierop.

Bij de eerste keer openkrassen waren er 3 vakjes met een konijn en 3 vakjes met een X. Na één keer te hebben gekrast zijn er nog 2 vakjes met een konijn en 3 vakjes met een X over.
P(twee vakjes openkrassen en beide keer een konijn) = P(1 konijn) x P(2 konijnen) = 3/6 x 2/5 = 1/5
Dus de kans dat mevrouw De Waal twee vakjes openkrast en beide keren een konijn krijgt is 0,2

Bereken de kans dat mevrouw De Waal 15 euro wint.

Bij de eerste keer openkrassen waren er 3 vakjes met een konijn en 3 vakjes met een X. Na één keer te hebben gekrast zijn er nog 2 vakjes met een konijn en 3 vakjes met een X over.
Na twee keer krassen is er nog 1 vakje met een konijn en zijn er 3 vakjes met een X.
P(15 euro winnen) = P(3 konijnen bij drie keer krassen) = P(1 konijn) x P(2 konijnen) x P(3 konijnen) = 3/6 x 2/5 x 1/4 = 1/20
Dus de kans dat mevrouw De Waal 15 euro wint is 0,05

Nu weet ik niet zeker of ik het wel goed heb gedaan en daarom zou ik van één van jullie graag willen weten of dit goed is en is het niet goed dan zou ik graag willen weten wat ik fout heb gedaan. :lol:

sandradaniela
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2009, 20:27

Re: Krasloten

Bericht door sandradaniela » 10 mar 2009, 20:30

Hoe doe je het verder???? opdracht 2?
aub help me omdat ik begrijp niks meeerrrr!!!! plizz

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Krasloten

Bericht door SafeX » 10 mar 2009, 21:50

Kansen zijn goed berekend.
Opdracht 2 zie ik niet.

Plaats reactie