Betreft: Het bordspel risk waarbij je de wereld probeert te verovern
misschien ken je het. Je hebt een aanvaller en een verdediger.
De aanvaller heeft 3 dobbelstenen en de verdediger 2. De hoogste 2 stenen van de aanvaller gelden
Eerst kijkt men naar de hoogste steen van de aanvaller en de verdediger. Is die van de aanvaller hoger dan verliest de tegenstander 1 leger. Anders(dus gelijk of lager) verliest de aanvaller een steen. Dan kijkt men naar de op-een-na-hoogste steen van de aanvaller en vergelijkt deze met de overige steen van de verdediger. En geldt weer hetzelfde.
Nu zijn er dus 3 mogelijkheden:
1 de aanvaller verliest twee legers;
2 de verdediger verliest twee legers;
3 zowel de aanv. als de verd. verliezen 1 leger.
De verdediger mag btw ook nog kiezen om met 1 steen te gooien. Maar hier ga ik even niet vanuit.
Nu is de vraagt wie hoe liggen deze kansen? Dus wat is de verwachtingswaarde als je gaat aanvallen?
Het lijkt me een redelijk grote reeks berekeningen en het lijkt me leuk om het te onderzoeken, wie heeft suggesties.
ben benieuwd of iemand dit ook interessant lijkt...
Risk - kans berekenen
Re: Risk - kans berekenen
zie bijvoorbeeld http://www.plainsboro.com/~lemke/risk/