Normale verdeling op een oude casio

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
koencbus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2009, 11:05

Normale verdeling op een oude casio

Bericht door koencbus » 05 nov 2009, 11:10

Hallo,

de normale verdeling is mij bekend en ik weet hoe ik hem toe moet passen met een grafische rekenmachine. Nu mogen wij voor een toets slechts een oude (dus geen grafische) casio fx82es gebruiken. Ik vraag me af hoe je met zo'n oudere rekenmachine de sommen met de normale verdeling kan berekenen. Naar mijn weten zit er geen normalcdf/pdf functie op. Weet iemand hoe die rekenmachine werkt en wat voor een functie dan wel normale verdelingen kan uitrekenen? Hulp zal ik zeer op prijs stellen!

bij voorbaat dank!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Normale verdeling op een oude casio

Bericht door SafeX » 05 nov 2009, 11:23

Dat kan niet. Je zal dan met een tabel moeten werken om kansen te kunnen berekenen.
Kan je een vb uit zo'n toets geven.

koencbus
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2009, 11:05

Re: Normale verdeling op een oude casio

Bericht door koencbus » 05 nov 2009, 19:17

Als het niet kan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ik de normale verdeling op de toets krijg. Er stond wel 1 standaard vraagje bij oefenstof over de normale verdeling, maar die heb ik met mn grafische rekenmachine opgelost. Bedankt iig.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Normale verdeling op een oude casio

Bericht door arno » 05 nov 2009, 20:16

Als je vertrouwd bent met de normale verdeling moet een berekening zonder grafische rekenmachine en met een tabel van de normale verdeling toch geen probleem zijn? Voor de invoering van de grafische rekenmachine was dit zelfs gebruikelijk op de middelbare school.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie