statistiek

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

statistiek

Bericht door David » 29 jan 2010, 15:35

Hallo allemaal,

Ik had vandaag tentamen M&T (methoden en technieken). Van een statistiekvraag wist ik alleen niet hoe ik hem uit moest werken. Ik ken exacte cijfers die ze gebruiken niet meer, dus dit voorbeeld is fictief; ongeveer de getallen van het tentamen.
gegeven was: 2 variabelen x en y Sx=4, x_ (gemiddelde streep erboven)=14, Sy=5, y_=20. (S=standaardafwijking) rxy=0.5, (r=betrouwbaarheid), n=21 (=aantal waarden of waarnemingen) Gevraagd was de verklaarde variatie. (xi=1 waarde van x)
Op het tentamen was gegeven: proportie verklaarde variatie=rxy^2, de betrouwbaarheid van x en y in het kwadraat. . Op het tentamen was ik het wortelteken vergeten. In de trein heb ik nog eens geprobeerd een oplossing te vinden.
.
.
.
. Zo ook voor y:
. Maar hoe verder met de verklaarde variatie, of zit ik op het verkeerde spoor?

De getallen komen redelijk overeen, n klopt, rxy klopt, alleen van y_ en x_ ben ik niet zeker. Het tentamen was multi-ple choice en ik gokte 25.

edit: Het teken moet een ∑ zijn, ik ken de latex niet; de link die ik in TeX hulp zette deed het niet, dus daar kon ik het niet in vinden.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: statistiek

Bericht door David » 30 jan 2010, 11:12

Ik denk dat ik het weet, je moet de rc van de regressielijn voor de 21 punten bepalen in het scatterplot, en dan die rc vermenigvuldigen met (n-1)
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie