KNMI

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
charlie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2006, 15:54

KNMI

Bericht door charlie » 29 mei 2006, 14:53

Ff een vraagje, ik moet weten hoe bijvoorbeeld het KNMI als het regent/zon schijnt enz. deze kansen berekent. Ik zou graag willen weten of er regels zijn waarmee men de 'schattingen' kan maken? Wanneer er op een dag 50% kans op zon is, wat betekent dit dan? En hoe lang geldt deze voorspelling?

Ik het KNMI al gebeld maar zij kunnen of willen :evil: me niet verder helpen.

groetjes,

charlie

Bert
Vast lid
Vast lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 okt 2005, 20:59

Bericht door Bert » 29 mei 2006, 18:20

ik weet er niet veel van maar het enigste wat ik wel weet is dat als je een meting doet, dus even los van jouw geval, je automatisch een fout hebt.

Maw ik en jij ook niet kan niets perfect meten.

Ook bij het voorspellen van het weer worden metingen doorgevoerd nu zullen in dit geval wel die fouten te verwaarlozen zijn tov de fout die er op het model zit.
Zo denk ik dat hoe meer men in de toekomst babbeld men grotere fouten krijgt en dit omwille van het feit dat ze voor het voorspellen van het weer een model hanteren.
zie een model als iet wat geparameteriseerd is je vult er een hoop waarde in en het levert een uitkomst.
De grotere fouten die men krijgt als men verder de toekomst in gaat kom gewoon weg dat het weer niet gehoorzaamd aan wetten zoals F=ma maar aan eerder stochatische wetten.

Dus vermoed ik dat men hoe verder de toekomst in hoe kleiner de kans hoe verscheidener het weer in bijvoorbeeld heel vlaanderen ook minder kans dat het effectie echt komt en dit omwille van het feit dat men niet voor jou speciaal het weer voorspelt. Maar we voor een groot gebied ineens.

zie ook http://proto4.thinkquest.nl/~lld011/?pa ... oorspellen

Plaats reactie