Laatste vragen statistiek 1

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
sebas.thuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2009, 15:48

Laatste vragen statistiek 1

Bericht door sebas.thuis » 27 mar 2010, 13:40

Hey,

Hier zijn mijn laatste vragen over statistiek.

In a particuluar city, 80% of the residents own a Personal Computer. The firm Micomp is going to conduct a survey asking 225 residents of the city whether they own a PC. Determine a 97% probability interval (symmetrics around 80%) for the fraction of PC owners in the sample of 225 persons that will be drawn.

Nu is de gegeven oplossing

E(p fractie) = 0,8 en V( p fractie) = 0,00071111

Waarna ze dit doen 0,8 - (en plus) 2,17 (z-waarde) * 0,00071111. Nu heb ik altijd geleerd het keer de wortel variantie te doen. Waarom moet dat hier niet?

Vraag 2:

Is het significatie niveau de kans dat H0 terecht verworpen wordt? Dus de kans dat een mu in het kritieke gebied gebied komt van de steekproef?

Vraag 3:
An economis has the following price indices at his disposal with respect to two products (product one and two) for the periods May 2007 (= period 0) and June 2007 (= period 1).

P laspeyres = 104 Simpele price indeces: P01,1= 110 P01,2 = 102

Determine the budget shares for product 1 and 2 in period 0. Hint use the indirect forumula for the price index of Laspeyres.


Dit waren mijn vragen tot nu toe, waarschijnlijk zet ik er vanavond nog wat meer op.

sebas.thuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2009, 15:48

Re: Laatste vragen statistiek 1

Bericht door sebas.thuis » 28 mar 2010, 09:15

Nog een vraag:

Opgave 2 < 23 = 8 + 6 + 5 + 4 >
De winkel “Audio-Video Markt” in elektronische audio- en videoapparatuur verkoopt o.a. het nieuwste
type dvd recorder OnyS-34. Hoewel de vraag per week naar dit type recorder een discrete variabele is,
wordt voor de eenvoud aangenomen dat de vraag ongeveer normaal verdeeld is met verwachting 25 en
standaarddeviatie 8.
Omdat elke gemiste vraag van een klant leidt tot minder winst, wil men niet graag een tekort hebben
(een tekort treedt op wanneer er vraag is naar de recorder, terwijl de voorraad reeds uitverkocht is). Men
heeft de volgende bestelregel: zodra de voorraad is gedaald tot 33 stuks, plaatst men een bestelling bij
de fabrikant. Dit voorraadniveau noemt men het “bestelniveau R” en in dit geval geldt dus R=33. De
bestelling komt altijd precies 1 week later binnen. Men heeft nu de hoop dat de kans klein is dat een
tekort optreedt voordat de bestelling binnen is. Merk op dat de grootte van de bestelling hier niet van
belang is, behalve dan dat die wel groter moet zijn dan de waarde van R
a. Op een bepaald moment is de voorraad gedaald tot het bestelniveau R en doet men dus een
bestelling. Bepaal de kans dat een tekort optreedt voordat de bestelling is aangekomen.


Waarom moet je bij deze opgave alleen maar delen door de standaard deviatie en niet door de standaard deviatie gedeeld door de wortel van n samples?

Plaats reactie