Percentages, statistiek en simpele vergelijking..

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
stevennnn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2010, 09:13

Percentages, statistiek en simpele vergelijking..

Bericht door stevennnn » 23 apr 2010, 09:37

Ik loop stage bij een marketingburau en moet voor mijn macro analyse een aantal statistieken analyseren. Ik ben nu bezig met het analyseren van de sportparticipatie in nederland. Hier heb ik op CBS.nl de cijfers van gevonden.

Sport participatie van mannen
1 tot 4 uur in de week, 5 uur of meer in de week, totaal, niet
39% 21% 60% 40%

Nu wil ik weten hoe de verhouding is tussen alle sportende mannen tussen 1-4 uur en 5 uur of meer.

De percentages moeten dus van 39% en 21% naar een getal dat samen 100% is omdat de 40% niet sportende mensen niet meer mee-tellen.
Het lijkt mij niet dat je dan aan beide kanten evenveel dr bij moet doen tot je op een getal uitkomt dat samen 100 is vanwege het feit dat er dan per 1 sportende man die 1-4 uur sport ook 1 man bij komt die 5 uur of meer sport, en dat is niet de verhouding waarin de 39 en 21% zich tot elkaar verhouden.

Daarom was ik zelf even aan het denken gegaan, en ik kwam tot de volgende vergelijking:



Weet iemand of dit klopt en of ik het goed heb beredeneerd?
Weet iemand of hoe dit algabraisch op te lossen is zonder grafische rekenmachine.

Alvast bedankt!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Percentages, statistiek en simpele vergelijking..

Bericht door David » 23 apr 2010, 09:50

Hallo Stevennnn,

Hoe ben je aan je formule gekomen?
Stel dat ik je getallen geef, i.p.v. percentages, los van je getallen.
1 tot 4 uur in de week, 5 uur of meer in de week, totaal, niet
12 mannen__________18 mannen____________30 mannen_70 mannen

Hoeveel procent van de mannen sport hier?
Hoeveel procent van de sportende mannen sport 1 tot 4 uur in de week?
Hoeveel procent van de sportende mannen sport 5 uur of meer in de week?
Hoe ben je aan deze antwoorden gekomen?

Kom je zo verder?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Percentages, statistiek en simpele vergelijking..

Bericht door meneer van Hoesel » 23 apr 2010, 10:03

stevennnn schreef: Nu wil ik weten hoe de verhouding is tussen alle sportende mannen tussen 1-4 uur en 5 uur of meer.
als je het hebt over verhoudingen, is dat meestal een uitdrukking als ... staat tot ... of ookwel ... op ...

stel er ik tel in één uur 20 paserende damesfietsen en 30 herenfietsen dan nog 6 snorfietsen en ook een step, de verhouding damesfietsen ten opzichte van de herenfietsen is 20:30 (of te wel 2:3 , of ook wel 1 op 1.5 ) dus tegenover elke damesfiets, paseren er 1.5 keer zoveel herenfietsen

met jouw verhouding "1-5 uur" en "meer dan" heb iets andere getallen

stevennnn schreef:De percentages moeten dus van 39% en 21% naar een getal dat samen 100% is omdat de 40% niet sportende mensen niet meer mee-tellen.
wil je de onderlinge percentages uitrekenen dan kan dat gelukkig vrij eenvoudig - terug naar het voorbeeld, er komen welliswaar 57 twee-wielers voorbij, maar het gaat om de groep fietsen... 50 stuks

het percentage is "deel : totaal x 100%" waarbij hier dus het 'totaal' de fiesten is en niet het 'grand-totaal'

het percentage damesfietsen van de fietsers is dus 20 : 50 * 100% = 40%
het percentage herenfietsen van de fietsers is dus 30 : 50 * 100% = 60%

en samen is dat weer 100%

volgens mij moet je beide zaken nou kunnen uitrekenen met de getalletjes 39 en 21

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Percentages, statistiek en simpele vergelijking..

Bericht door David » 23 apr 2010, 10:35

Hallo stevennnn en meneer van Hoesel,

Ik heb geprobeerd de vragen zo te stellen dat men zelf bij het antwoord op de vragen komt, door het probleem net iets anders te benaderen en om het te verwoorden, om je berekening te verwoorden/weer te geven, moet je hem goed begrijpen. Die methode vereist een stukje nadenken, dat in de post daarna wordt gedaan, dat bespaart stevennnn een stukje werk. stevennnn, probeer toch te begrijpen waarom je het op een dergelijke manier uitrekent.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie