Welke methode?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Amber_ELBW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2010, 21:14

Welke methode?

Bericht door Amber_ELBW » 24 apr 2010, 21:17

Hoi,

In mijn onderzoek is er sprake van 3 groepen waarvan 2 controle groepen. Over deze twee groepen gaat mijn vraag. Eén van de controle groepen ondergaat een training, de andere groep niet.
Metingen werden verricht op twee tijdsstippen.

Vraag 1: Ik wil van de controle groep zonder training weten wat het effect is van de training. Dus: verschilt de gemiddelde score op de twee tijdsstippen.

Vraag 2: Verschillen de twee controle groepen op de twee tijds punten van elkaar?

Kan ik deze vragen simpelweg oplossen met t-testen (paired en independent)? Of is een andere methode geschikter? Bijvoorbeeld ANCOVA met baseline scores als covariaat?
En waarom...

Alvast bedankt.

Groet,

Amber

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Welke methode?

Bericht door David » 25 apr 2010, 14:56

Hallo Amber,

paired en independent lijken me geschikt, paired om dat je een voor- en een nameting hebt. independent, omdat de beide groepen niet beide condities doorlopen (training vs. geen training). Anova zou voor 3 groepen zijn, maar hier gaat het je alleen om de controlegroepen.

Kom je zo verder?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Amber_ELBW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2010, 21:14

Re: Welke methode?

Bericht door Amber_ELBW » 27 apr 2010, 07:38

Ja, dan houd ik het gewoon simpel! Bedankt!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Welke methode?

Bericht door David » 27 apr 2010, 10:34

Graag gedaan, veel plezier met de uitwerking.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie