Histogram

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
brxpower
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 nov 2009, 21:30

Histogram

Bericht door brxpower » 01 mei 2010, 14:51

Dag iedereen,

voor een taak wiskunde moet ik onder andere volgende vraag oplossen:
Teken het histogram van de absolute en de relatieve frequenties en de bijbehorende frequentiepolygoon (links en rechts van de y-as, resp. AFi's en RFi's).

Ik heb reeds de klassentabel opgesteld en daaruit kan ik bovenstaande wel tekenen, maar ik zit toch met een probleem.

Er staat, teken het histogram van de absolute en de relatieve frequenties.
Moet ik dan 2 aparte tekeningen maken met op de ene tekening het histogram van de AFi's en op de andere tekening het histogram van de RFI's? Of moet dat op 1 tekening (is dit mogelijk?)

Vervolgens moet ik de bijhorende frequentiepolygoon tekenen, moet dit voor zowel de AFi's als de RFi's?

Voor mij is het wat onduidelijk.

Als iemand me kan helpen, bedankt!

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Histogram

Bericht door arno » 01 mei 2010, 15:38

Het is waarschijnlijk de bedoeling dat je 2 verschillende histogrammen en 2 verschillende frequentiepolygonen maakt: een voor de absolute en een voor de relatieve frequenties.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

brxpower
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 nov 2009, 21:30

Re: Histogram

Bericht door brxpower » 01 mei 2010, 17:08

Dat dacht ik eigenlijk ook. Maar toen las ik dit (vetgedrukte)

"Teken het histogram van de absolute en de relatieve frequenties en de bijbehorende frequentiepolygoon (links en rechts van de y-as, resp. AFi's en RFi's)."

Dus dit moet toch op éénzelfde grafiek?

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Histogram

Bericht door meneer van Hoesel » 06 mei 2010, 13:18

Je zult merken dat de beide histogrammen de zelfde vorm hebben - maar bij de absolute aantallen wil je mooie getallen bij de y-as en dat wil je bij de relatieve frequentie ook (stapjes van 2 of 5 % bijvoorbeeld). Meestal komen de horizontale verdelings lijnen niet mooi samen (tenzij je met mooie ronde absolute aantallen werkt) --- vandaar dus de keuze voor een linker en rechter as

De frequentiepolygoon kun je er doorheen tekenen, alleen zit je dan wel met het probleem van je schaalverdeling op die y-as --- het staat niet mooi om voor de histogram aan de rechterkant de percentages neer te zetten van 0-30 en tevens een schaal voor de frequentie-polygoon met 0-100

Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar één diagram - en dat is soms wel mooi te doen, anderzijds, je kunt natuurlijk zoveel schaal-assen naast een grafiek zetten als je wil - de voorkeur van één grafiek is dat je zowel de onderlinge vedelingen kunt zien in de histogram, alswel het totale beeld

brxpower
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 nov 2009, 21:30

Re: Histogram

Bericht door brxpower » 06 mei 2010, 17:33

Bedankt voor je reactie.

Ik was er al een tijdje uit en heb net dezelfde aanpak als die jij aangaf gebruikt.

Plaats reactie