Monte Carlo simulatie

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Intruder
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 apr 2010, 17:56

Monte Carlo simulatie

Bericht door Intruder » 04 jun 2010, 19:01

Voor een bepaalde test heb ik 10 groepen van elk 10 knikkers nodig die elk een eigen gewicht hebben. Dit gewicht zou in de uiteindelijke test een rol kunnen spelen, maar dit is echter nooit bewezen. Daarom verdeel ik de knikkers in 10 groepen met elk eenzelfde gemiddeld gewicht.
Hoe kan ik nu bekijken of deze selectie van 10 groepen wel echt nodig is vooraleer de test te starten? Wanneer ik 1000x een Monte Carlo doe van 10 willekeurige knikkers, aan de hand van welke factoren, bv gemiddelde van de 10 en standaard deviatie ?, kan ik dan bepalen of deze test wel zin heeft ? Moet ik rekening houden met het betrouwbaarheidsinterval van de 10 manueel geselecteerde groepen ?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Monte Carlo simulatie

Bericht door arie » 06 jun 2010, 21:52

Handmatige manipulatie van steekproeven wordt (vrijwel) altijd ontraden.
Het is trouwens de vraag of je het gewicht van alle groepen wel op eenzelfde gemiddelde kan krijgen.
Neem bijvoorbeeld het extreme geval dat je 99 knikkers van 10 gram en 1 knikker van 12 gram moet verdelen over 10 groepen: je hebt altijd een groep waar die ene zware knikker van 12 gram in zit, waardoor er altijd 1 groep is met een hoger gewicht (102 gram).

Kom je niet uit met bijvoorbeeld factoranalyse?
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Factoranalyse
Als het gewicht inderdaad een factor van belang is, zal dit een relevant deel van de variatie verklaren.

Intruder
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 apr 2010, 17:56

Re: Monte Carlo simulatie

Bericht door Intruder » 09 jun 2010, 20:25

klopt !
maar wat ik wil weten is, hoe groot is de kans dat, wanneer ik willekeurig 10 knikkers neem, in een welbepaalde range zit rond het gemiddelde, bv betrouwbaarheidsinterval ?
Is dit 50% kans, of 80% ?

Plaats reactie