repeated measures ANOVA

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
essie_vrede
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2007, 16:17

repeated measures ANOVA

Bericht door essie_vrede » 15 jun 2010, 10:13

Hallo,

Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik het effect van trillingen onder de voet op de balans van oudere mensen getest. Ik heb een aantal oudere mensen 3 keer 2 minuten op een loopband laten lopen waarbij er tijdens 1 minuut trillingen onder de voet waren en tijdens de andere minuut niet. Tijdens de metingen heb ik 4 verschillende parameters gemeten; namelijk stapbreedte, stapduur, duur van de standfase en duur van de zwaaifase (tijdens lopen).
Het komt dus hierop neer:
- 10 proefpersonen
- 3 metingen van 2 minuten per proefpersoon
- tijdens elke meting 1 minuut wel trillingen en 1 minuut geen trillingen

Er ontstaat dus een soort boom met steeds meer takken. En voor elke minuut heb ik verschillende datapunten voor mijn parameters waarmee ik dus gemiddeldes kan uitrekenen..
Wat ik nu graat wil weten is of er een significant verschil is tussen de minuten met trillingen en de minuten zonder trillingen. En volgens mij moet ik hiervoor een repeated measures ANOVA of mixed models gebruiken (dit heb ik namelijk aan een statisticus gevraagd).
Mijn probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik mijn data moet invoeren in SPSS. Volgens mij is het namelijk de bedoeling dat je bij een repeated measures ANOVA alle data van 1 proefpersoon op 1 regel zet. Ik weet alleen niet hoe ik mijn "uitwaaierende boom" op 1 regel moet neerzetten.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast bedankt.

Groeten,

Esther

Plaats reactie