Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Hallo,
Ik kom er bij een van mijn statistiek opdrachten niet helemaal uit:
Een marktonderzoeker meet leeftijden in een steekproef en treft de volgende waarden aan: 14, 15, 16,
16, 17 en 18. Hij berekent de variantie en heeft 2 als uitkomst. Is het resultaat juist?
Bij mij komt er telkens -1 uit. Maar denk eerlijk gezegt niet dat dat klopt.
Iemand een andere uitkomst?
Ik kom er bij een van mijn statistiek opdrachten niet helemaal uit:
Een marktonderzoeker meet leeftijden in een steekproef en treft de volgende waarden aan: 14, 15, 16,
16, 17 en 18. Hij berekent de variantie en heeft 2 als uitkomst. Is het resultaat juist?
Bij mij komt er telkens -1 uit. Maar denk eerlijk gezegt niet dat dat klopt.
Iemand een andere uitkomst?
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Hallo CN888,
Ik vind ook: variantie = 2.
Kan je je berekening laten zien?
Ik vind ook: variantie = 2.
Kan je je berekening laten zien?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Hallo daco,
Mijn berekening ging als volgt:
Ik heb eerst het gemiddelde uitgerekend: 16
Daarna heb ik van elke leeftijd het gemiddelde afgetrokken waaruit de volgende getallen kwamen:
-2, -1, 0, 0, 1, 2
Hierna heb ik ze gekwadrateerd waaruit deze getallen kwamen:
-4 -1 0 0 1 4
Deze getallen heb ik opgeteld en vervolgens het gemiddelde uitgerekend -1.
Dit heb ik aan de hand van een formule uit mijn boek berekend maar blijkbaar klopt het niet?
Mijn berekening ging als volgt:
Ik heb eerst het gemiddelde uitgerekend: 16
Daarna heb ik van elke leeftijd het gemiddelde afgetrokken waaruit de volgende getallen kwamen:
-2, -1, 0, 0, 1, 2
Hierna heb ik ze gekwadrateerd waaruit deze getallen kwamen:
-4 -1 0 0 1 4
Deze getallen heb ik opgeteld en vervolgens het gemiddelde uitgerekend -1.
Dit heb ik aan de hand van een formule uit mijn boek berekend maar blijkbaar klopt het niet?
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Je gemiddelde klopt; de onderlinge verschillen kloppen, dus dat heb je goed gedaan.
Maar het kwadraat van -2 en -1 kloppen niet met de getallen die je gaf, respectievelijk -4 en
-1 kloppen niet. Wat is ?
Welke formule voor variantie ken je/gebruik je?
Maar het kwadraat van -2 en -1 kloppen niet met de getallen die je gaf, respectievelijk -4 en
-1 kloppen niet. Wat is ?
Welke formule voor variantie ken je/gebruik je?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Ja klopt bedankt. Dan is het 4, maar als ik -2 kwadrateer op mijn rekenmachine geeft het -4 aan.
De formule die ik heb gebruikt is:
De formule die ik heb gebruikt is:
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Heb je in je rekenmachine ingetypt? dan rekent hij uit. Dat wil je niet weten; je wilt weten. Zie je het verschil?
Algemeen (als je het kwadraat uitrekent van een negatief getal, zet dan haakjes om dat getal. Nog een voorbeeld:
Het idee achter je formule klopt enigszins;
Zie je dit:
staan?
Dat zegt dat je moet delen door (n-1) in plaats van delen door n, om vervolgens van dat resultaat 1 af te trekken.
Algemeen (als je het kwadraat uitrekent van een negatief getal, zet dan haakjes om dat getal. Nog een voorbeeld:
Het idee achter je formule klopt enigszins;
Zie je dit:
staan?
Dat zegt dat je moet delen door (n-1) in plaats van delen door n, om vervolgens van dat resultaat 1 af te trekken.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Ohja, inderdaad nu zie ik het. Ben nooit goed geweest in kwadrateren, ook niet op mijn rekenmachine
Als ik het nu uitreken volgens de formule komt er wel 2 uit, mooi
Heel erg bedankt voor uw hulp, anders had ik gewoon -1 ingevuld volgens mij!
Als ik het nu uitreken volgens de formule komt er wel 2 uit, mooi
Heel erg bedankt voor uw hulp, anders had ik gewoon -1 ingevuld volgens mij!
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Ok, graag gedaan. Nog iets om over na te denken: kan de variantie ooit kleiner zijn dan 0?
Kan je dat zowel vanuit de formule als vanuit het "idee" achter de formule verklaren?
Kan je dat zowel vanuit de formule als vanuit het "idee" achter de formule verklaren?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Nee nu je het zegt, een variantie kan zover ik het me kan herinneren niet negatief zijn toch?
Hmm moet er wel even over na denken..
Hmm moet er wel even over na denken..
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Klopt, de variantie kan niet negatief zijn.
Vanuit de formule:
kan s^2 negatief zijn?
Je kan het aan meer aflezen. Wat zegt de teller? Wat kan je zeggen over de steekproefgrootte? Heeft dat invloed op de noemer?
Vanuit het idee:
Waar wordt de variantie voor gebruikt?
Vanuit de formule:
kan s^2 negatief zijn?
Je kan het aan meer aflezen. Wat zegt de teller? Wat kan je zeggen over de steekproefgrootte? Heeft dat invloed op de noemer?
Vanuit het idee:
Waar wordt de variantie voor gebruikt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Kan iemand mij helpen met een opgaven over variantie?
Klopt, de variantie kan niet negatief zijn.
Vanuit de formule:
kan s^2 negatief zijn?
Je kan het aan meer aflezen. Wat zegt de teller? Wat kan je zeggen over de steekproefgrootte? Heeft dat invloed op de noemer?
Vanuit het idee:
Waar wordt de variantie voor gebruikt?
Vanuit de formule:
kan s^2 negatief zijn?
Je kan het aan meer aflezen. Wat zegt de teller? Wat kan je zeggen over de steekproefgrootte? Heeft dat invloed op de noemer?
Vanuit het idee:
Waar wordt de variantie voor gebruikt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)