onafhankelijke of afhankelijke steekproeven??

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Renée1985
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2010, 13:37

onafhankelijke of afhankelijke steekproeven??

Bericht door Renée1985 » 18 aug 2010, 13:58

Ik zit in dubio of ik te maken heb met onafhankelijke of afhankelijke steekproeven. Ik wil namelijk d.m.v. de t-toets bepalen of er sprake is van een significant verschil...
De situatie is dit: ik voer via een simulatieprogramma een X-aantal simulatieruns uit en daaruit volgt voor elke run het gemiddelde. Ik voer eerst een X-aantal referentieruns uit waarbij ik dus gewoon een standaard simulatie draai. Vervolgens voer ik een X-aantal simulatieruns uit waarbij de input hetzelfde is/blijft, maar waarin ik één verandering aanbreng aan het simulatieprogramma. Daaruit volgen ook weer de gemiddelden en nou wil ik dus onderzoeken met de t-toets of er sprake is van een significant verschil.

Alleen twijfelde ik dus tussen de t-toets voor onafhankelijke vs afhankelijke steekproeven. Ik vermoed dat het afhankelijke steekproeven zijn, maar ik wilde het graag door de kenners nog even gecheckt hebben :) Vervolgens zal ik met de F-toets checken of de varianties (on)gelijk zijn en dan heb je toch de uiteindelijke t-toets die je uit moet voeren. Toch?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: onafhankelijke of afhankelijke steekproeven??

Bericht door David » 20 aug 2010, 16:13

Hallo Renée,

Je hebt onafhankelijke steekproeven.

Toelichting
Je hebt een afhankelijke steekproef, als je bijvoorbeeld en voor- en een nameting doet in dezelfde steekproef. Als je simulatie niet afhankelijk is van mensen, hoef je geen rekening te houden met oefen effect (doordat een dergelijke test meerdere keren wordt gemaakt, worden mensen beter in een dergelijke test en placebo-effect (mensen gaan ervan uit dat een behandeling/training werkt, wat bijdraagt aan bijv. genezing)

Je steekproeven zijn onafhankelijk omdat je telkens een nieuwe simulatie laat lopen, zonder dat er enige invloed was van vorige situaties, (als ik dat goed uit je vraagstelling las).
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Renée1985
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2010, 13:37

Re: onafhankelijke of afhankelijke steekproeven??

Bericht door Renée1985 » 20 aug 2010, 17:14

Dank voor je reactie!

Ik hoef inderdaad geen rekening te houden met menselijk gedrag. En de uitkomst van een simulatierun heeft ook geen verdere invloed andere runs.

Dus het feit dat de input van beide runs (enerzijds de basis-runs en anderzijds de runs met die ene aanpassing) bijna gelijk is (op die ene aanpassing na), zorgt dat er niet voor dat ik te maken heb met de t-toets van afhankelijke steekproeven?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: onafhankelijke of afhankelijke steekproeven??

Bericht door David » 20 aug 2010, 17:24

Graag gedaan :)

Ja, als je er al vanuit gaat dat ze afhankelijk zijn, ga je ervan uit dat de voor meting invloed had op de nameting, die er niet is. Kijk eens naar een stuk over the Independent Two-Sample T-Test
Het voorbeeld dat daar gebruikt wordt, gaat wel van mensen uit, maar is geschikt omdat ook hier 1 verschil gemeten wordt en de samples onafhankelijk zijn van elkaar. Ook in het voorbeeld wordt uitgegaan van de gemiddelde scores van de 2 samples. Bij de voorbeelden is ook algemene uitleg.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie