Poisson verdeling

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Heatryn
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jul 2010, 18:07

Poisson verdeling

Bericht door Heatryn » 03 sep 2010, 17:54

Hoi allemaal.

Het aantal (ernstige) storingen in een computersysteem per jaar wordt gemodelleerd door een Poisson-verdeelde stochast X. Gemiddeld zijn er 6 ernstige storingen per jaar.

Stel dat er nu een storing plaats vindt. Bereken de kans dat er binnen een maand weer een storing plaats vindt.

We weten dat er 6 storingen per jaar worden verwacht. We moeten nu de kans berekenen dat er binnen de maand een storing plaats vindt. Dan kunnen we zeggen dat die kans gelijk is aan:



Ik heb in mijn redenering geen rekening gehouden dat er nu een storing plaats vindt.

We weten dat er 6 storingen per jaar plaats vinden gemiddeld. We willen weten wat de kans is op een storing binnen een maand. Dus dit is de kans dat er minstens 1 storing plaats vindt. Dus 1 minus de kans dat er geen storing plaats vindt. Dan heb ik voor mijn variabele in mijn formule 0,5 genomen omdat je weet dat er 6 storingen gemiddeld per jaar plaats vinden, dus per maand is dat er gemiddeld dan 0,5.

Klopt deze uitwerking?

Bedankt voor jullie tijd.

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Poisson verdeling

Bericht door meneer van Hoesel » 03 sep 2010, 18:47

Met λ = 6 storingen per jaar, en t = 1/12 (de periode van 1 maand) kom je inderdaad op μ = 0,5. En ja, je redenatie is juist om uit te rekenen dat k = 0, dat er géén storing op treed in een maand tijd.

Ik kan er geen speld tussen krijgen

Plaats reactie