zoekt iemand

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
TessA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 sep 2010, 17:43

zoekt iemand

Bericht door TessA » 04 nov 2010, 13:23

Heej ik zoek iemand die me zou willen helpen bij mijn eindwerk.
- het gaat over het spel set, dus als iemand dit al kent zou dat handig zijn.
- het gaat vooral over kansrekenen, ik heb dit zelf nog nooit gezien en vind het daarom erg lastig.
- liefst zou ik comunniceren via msn of mail.

Als iemand zich aangesproken voelt zou ik dit enorm appreciëren

Tess x

SebHoiting
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2010, 14:50

Re: zoekt iemand

Bericht door SebHoiting » 04 nov 2010, 15:28

Zou je het spel kort uit willen leggen?
Art without Engineering is dreaming, Engineering without art is Calculating.

TessA
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 sep 2010, 17:43

Re: zoekt iemand

Bericht door TessA » 04 nov 2010, 18:00

SebHoiting schreef:Zou je het spel kort uit willen leggen?
Het spel Set! bestaat uit verschillende speelkaarten. De kaarten bestaan telkens uit 4 eigenschappen. Deze eigenschappen komen voor in 3 variaties:
 Kleur
Bij het originele spel zijn 3 kleuren aanwezig, namelijk rood, groen en paars. Natuurlijk kunnen deze kleuren aangepast worden zolang ze maar alle 3 verschillend zijn.
 Aantal figuren
Elke kaart bevat een aantal figuren variërend tussen 1 en 3. Alle figuren op 1 bepaalde kaart hebben wel telkens dezelfde vorm.
 Vorm
Dit kunnen rechthoeken (soms ook ruiten), ellipsen of golven zijn.
 Opvulling
Elke figuur op een kaart heeft een bepaalde opvulling, steeds gelijk voor alle figuren van die kaart. Dit kan gespikkeld, massief gekleurd of leeg zijn. Met leeg wordt bedoeld dat enkel de rand van de figuur gekleurd is.
Om het totaal aantal speelkaarten te berekenen passen we de vermenigvuldigingsregel toe. Er zijn 4 eigenschappen met telkens 3 variaties. De vermenigvuldigingsregel wordt toegepast op deze gegevens. Uit 4 verzamelingen van respectievelijk 3,3,3 en 3 elementen kunnen we 3.3.3.3 = 34 = 81 verschillende geordende 4-tallen vormen door achtereenvolgens één element uit elke verzameling te kiezen in dezelfde volgorde. Uit deze vermenigvuldigingsregel kan dus besloten worden dat het spel Set! uit 81 kaarten bestaat.
Voor men het spel begint, wordt er steeds een spelleider aangeduid. Deze zorgt er steeds voor dat er 12 kaarten op de tafel liggen en dat dit aantal steeds wordt aangevuld. Wanneer de kaarten klaarliggen, is het de bedoeling dat de spelers zo snel mogelijk een set zoeken. Wat een set juist is, wordt uitgelegd in paragraaf 1.3. Als iemand denkt dat hij/zij een set gevonden heeft, roept hij/zij het woord "Set" en duidt de 3 gevonden kaarten aan. Wanneer blijkt dat de aangeduide kaarten geen set zijn, mag die speler niet meer mee doen tot er een volgende set gevonden is. Wanneer alle andere spelers akkoord zijn dat de 3 kaarten een set vormen, mag de speler de set nemen en heeft hij 1 punt. De spelleider vult de tafel dan weer aan tot er opnieuw 12 kaarten liggen. Er kunnen 3 extra punten verdiend worden als je kan bewijzen dat op een tafel van 12 kaarten geen set meer ligt. Dit kan bewezen worden met behulp van de bewijsregel. Deze wordt verder besproken in paragraaf 1.5.6 (de Bruijn, 2002).
1.3 Wat is een set?
Een set is een groep van 3 kaarten met telkens 4 eigenschappen. De verschillende eigenschappen moet bij alle 3 de kaarten ofwel allemaal gelijk ofwel allemaal verschillend zijn (de Bruijn, 2002; Zaal, 1999).
Voorbeeld 1
 Kleur: alle kaarten hebben een
verschillende kleur
 Aantal: alle kaarten hebben eenzelfde
aantal
 Vorm: alle figuren op de kaarten hebben een
verschillende vorm
 Opvulling: alle kaarten hebben
eenzelfde opvulling

Op basis van bovenstaande gegevens kan besloten worden dat deze 3 kaarten een set vormen.

Voorbeeld 2

 Kleur: alle kaarten hebben een verschillende kleur
 Aantal: alle kaarten hebben een verschillend aantal
 Vorm: alle figuren op de kaarten hebben
dezelfde vorm.
 Opvulling: 2 kaarten hebben eenzelfde opvulling (massief) de derde kaart heeft een andere opvulling (gespikkeld)

Op basis van bovenstaande gegevens kan besloten worden dat deze 3 kaarten geen set vormen.
1.4 Winstrategie
Het spel Set! is een voorbeeld van logisch redeneren. Op een snel tempo combinaties zoeken en hopen dat je sneller bent dan je tegenstanders is het doel. De strategie die hiervoor toegepast kan worden, is paren van 2 kaarten zoeken. Als er 2 kaarten gevonden worden die een set kunnen vormen, is er slechts 1 derde kaart die deze set compleet kan maken. Als deze derde kaart op de tafel ligt, is er een set gevonden.

Plaats reactie