Proef met schimmel

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
chriskol
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2011, 10:06

Proef met schimmel

Bericht door chriskol » 04 feb 2011, 10:14

Beste wiskunde liefhebber,

In ons bedrijfje (Kenia) willen wij erachter komen of een bepaalde vloeistof een schimmelwerende werking heeft. Wij hebben kleine cupjes met daarin een substantie. Na een aantal dagen willen wij daar een schimmelwerende vloeistof overheen spuiten en kijken of dit enig effect heeft op de schimmelontwikkeling.

Ik wil graag de volgende proef doen. Een n aantal cupjes nemen. n/2 cupjes wil ik bespuiten met water en de andere helf wil ik bespuiten met water en de schimmelwerende substantie. Ik vraag me nu af hoe kan ik met 99% zekerheid zeggen of dit spul schimmelwerend is of niet?
Een probleem is dat ik niet met zekerheid kan zeggen wat de kans is op schimmel in een bakje. De ene keer heb ik in 5 bakjes van de 100 schimmel en de andere keer in 15 van de 100.

Hoeveel cupjes moet ik nemen? Wanneer is het verschil significant te noemen?
Kan ik in excel een makkelijke formule invoeren om dit in het vervolg zelf uit te rekenen?

Alvast hartlelijk dank!

joeridc
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 dec 2010, 22:40

Re: Proef met schimmel

Bericht door joeridc » 05 feb 2011, 16:20

Wat je kan doen is een hypothesetoest voor 2onafhankelijke steekproefproporties uitvoeren. Hiermee kan je dan nagaan of er een significant verschil (in jouw geval met een betrouwbaarheid van 99%) is tussen de steekproef met water en die met de schimmelwerende vloeistof.

Plaats reactie