Krasloten!

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
xxxjes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 18:46

Krasloten!

Bericht door xxxjes » 24 apr 2011, 19:17

Halllo allemaal!

Ik ben begonnen aan mijn wiskunde PO over krasloten, maar ik heb een aantal probleemjes!
Ik doe namelijk wiskunde B en ik snap de opdrachten niet zo goed!

Ik heb vraag 1 en 2 al gemaakt maar ik kom niet verder bij de andere 3 vragen! De vragen zijn als volgt:

3. Bouwman heeft een week lang bijgehouden hoeveel klanten zijn zaak bezochten en hoeveel zij uitgaven. Zie de tabel: besteed bedrag in euros aantal klanten
0 tot 10 154
10 tot 20 84
20 tot 30 22
30 tot 40 15
40 tot 50 12
50 tot 60 6
60 tot 70 4
70 tot 80 2
80 tot 90 1
90 tot 100 1
Neem aan dat deze tabel ook voor de actieweek geldt.
- wat is er tegen deze aanname in te brengen? Hier had ik dat het per week verschilt en dat je dus niet mag aannemen dat dit altijd geldt.
- hoeveel zal Bouwman in de actieweek maximaal moeten uitkeren?
- stel dat van 1/3 deel van de krasloten één hokje wordt opengekrast, van 1/3 deel twee hokjes en van 1/3 deel drie hokjes.
Hoeveel verwacht je dat Bouwman in dit geval zal moeten uitkeren?

4. Tijdens de actieweek kan zich het volgende voordoen. Klanten die minder dan 10 euro besteden gaan iets meer uitgeven om aan een kraslot te komen. En klanten uit de klassen 10 tot 20 euro streven naar twee loten. Enzovoort. Dit heeft gevolgen voor de omzet, maar ook voor het uit te keren omzet.
- onderzoek het effect voor Bouwman als elke klant in de tabel van opdracht 3 door dit koopgedrag één klasse opschuift.

En als laatst moet ik het verslag afsluiten met een aanbeveling aan Bouwman.

Ik wat dingen geprobeerd maar als wiskunde B'er ben ik beter in andere dingen.
Alles komt gewoon verkeerd uit en dan zit ik vast!
Kan iemand me a.u.b. helpen??

xxxjes

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Krasloten!

Bericht door David » 24 apr 2011, 19:40

Hallo xxxjes,
Je schreef:Neem aan dat deze tabel ook voor de actieweek geldt.
- wat is er tegen deze aanname in te brengen? Hier had ik dat het per week verschilt en dat je dus niet mag aannemen dat dit altijd geldt.
"Neem aan" (dat) laat in het midden of wat daarna volgt als waarheid wordt aangeboden. Je gebruikt "de tabel geldt ook voor de actieweek" als waarheid om verder te kunnen rekenen.
Maar je verweer tegen "De tabel geldt ook voor de actieweek" is geschikt.

Heb je wat meer over de krasloten en over de klanten;
-Hoeveel kost een lot (in de actieweek)?
-Hoeveel loten zijn er in de actieweek?
-Welke bedragen kan je winnen in de actieweek?
-Hoe vaak kan je elk bedrag winnen?
-Geven de klanten al hun geld uit aan krasloten?
-Hoeveel vakjes kan je openkrassen op een kraslot?
-Hoeveel vakjes geven een prijs?
-Is er verschil in uitkering van de prijs als 1, 2 of 3 (of meer? als die er zijn) zijn opengekrast?
-... (misschien schiet jezelf iets te binnen, of mij nog)

Voor vraag 4: Gaan alle klanten zoveel meer uitgeven dat ze in een hogere besteedklasse komen?

Aanname: alle prijzen staan op de verkochte loten.
De vragen moeten ook beantwoord worden in je PO (neem ik toch aan!). Het is dus nuttig dat te verwoorden. Anders willen wij het graag weten.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

xxxjes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 18:46

Re: Krasloten!

Bericht door xxxjes » 25 apr 2011, 10:30

Dankjewel!

Ik heb nog één klein probleempje ik weet niet echt met welke formules ik moet werken, ik heb de formule: p(X=x)*x gebruikt, maar het lukt niet altijd.

Bij vraag 3(b)heb ik het probleem dat ik niet weet met welke formule en op welke manier ik moet beginnen aan de vraag want ik ken namelijk geen formules voor kansberekeningen behalve de bovenstaande.

En wat betreft vraag 4, inderdaad gaat niet elke klant zoveel meer besteden dat diegene in een hogere klasse terechtkomt en dus een extra lot ontvangt. Maar dat is mijn volgende opdracht en ik moet eerst die andere opdracht kunnen verwerken om deze te kunnen doen. Bij vraag 4 weet ik ook niet echt met welke formule ik moet beginnen en eigenlijk hoe ik eraan moet beginnen.

En ik heb trouwens de vragen zo opgeschreven zoals ik ze heb gekregen, dus verdere informatie stond er ook niet bij. Alleen is er wel ook een volgende opdracht dat is dat je met het programma Excel moet gebruiken om voor verschillend krasgedrag de te verwachten uitbetaling aan prijzengeld door te rekenen.

Nog bedankt! En ik hoop dat je nog meer advies hebt voor me!

xxxjes

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Krasloten!

Bericht door David » 25 apr 2011, 10:53

p(X=x)*x is een belangrijke formule voor je opgaven. Die ga je moeten gebruiken om de verwachtingswaarde uit te rekenen. De verwachtingswaarde is hier het bedrag dat Bouwman naar verwachting gaat uitkeren per lot.
x is de waarde van de prijs (bijv. 30 euro) p(X=x) is de kans dat de prijs van het bedrag x valt.
Stel dat gegeven is:
De kans dat de prijs van 30 euro valt is 0.005.
Dan zal Bouwman naar verwachting 30*0.005*het aantal loten moeten uitkeren=0.015*het aantal loten euro moeten uitkeren..
Als er 100 loten verkocht zijn, zal Bouwman 100*0.15=15 euro uitkeren naar verwachting.

Snap je de formule nu?

Als er meerdere prijzen zijn, met dus meerdere kansen, tel je de verwachte uitkeringen bij elkaar op. Snap je waarom?

Voor 3b moet je weten hoeveel prijzen er te winnen zijn en van welke hoogte. Je gaat er voor de vraag vanuit dat de prijzen met de hoogste waarden worden uitgekeerd, tot een maximum van 154+84+22+15+12+6+4+2+1+1=301 geldprijzen.

Je mag er voor opgave 4 vanuit gaan dat elke klant 1 klasse opschuift;
Je schreef:- onderzoek het effect voor Bouwman als elke klant in de tabel van opdracht 3 door dit koopgedrag één klasse opschuift.
De informatie die je nu hebt is onvoldoende om de opdracht helemaal te kunnen maken. Je kan hooguit uitspraken doen in de vorm van een formule, niet in de vorm van een bedrag.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

xxxjes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 18:46

Re: Krasloten!

Bericht door xxxjes » 25 apr 2011, 12:15

Nogmaals bedankt!

Ik snap het nu wel veel beter, maar inderdaad zoals je al zei de informatie die ik nu heb is te weinig om in bedragen een uitkomst te krijgen. Maar ik kan voorlopig denk ik wel verder dankjewel!

Ik had nog één vraagje, heb je misschien advies voor verder onderzoek of een eventuele opdracht? Ik moet wel wat meer hebben dan deze opdrachten voor mijn PO, heb je misschien een goed ideetje voor me?

Als laatst moet ik ook nog een wiskundige beschouwing maken en ik weet niet zo goed wat dat is en hoe dat uitgevoerd moet worden, zou je dat willen uitleggen?
Dankjewel!

xxxjes

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Krasloten!

Bericht door David » 26 apr 2011, 12:52

Je schreef:Ik snap het nu wel veel beter, maar inderdaad zoals je al zei de informatie die ik nu heb is te weinig om in bedragen een uitkomst te krijgen. Maar ik kan voorlopig denk ik wel verder dankjewel!
Goed dat je het snapt. Heeft je docent misschien meer informatie? Leg eventueel voor dat er te weinig informatie is. Graag gedaan, zover.
ik schreef:tot een maximum van 154+84+22+15+12+6+4+2+1+1=301 geldprijzen.
Dit klopt niet helemaal. Ik heb het aantal klanten opgeteld, in plaats van het aantal loten. Dus ervanuit gegaan dat elke klant (gemiddeld) 1 lot koopt. Dat kunnen meer loten zijn. Maar er is niet voldoende bekend. Misschien kan je zelf een loterij kiezen en je kennis op die loterij toepassen.
Je schreef: Ik had nog één vraagje, heb je misschien advies voor verder onderzoek of een eventuele opdracht? Ik moet wel wat meer hebben dan deze opdrachten voor mijn PO, heb je misschien een goed ideetje voor me?
Vraag zoveel je wilt, ik zie hoe ik kan antwoorden. Misschien anderen ook. Wat je kan doen is dat je gaat vergelijken wat de efficiëntste manier van gokken is. Je kan verschillende interpretaties geven aan "efficiënt" bijvoorbeeld: Met een bedrag, bijv. 100 euro zoveel mogelijk van hetzelfde kansspel spelen om er zoveel mogelijk plezier van te hebben. Kijk bijv.: Als ik voor 100 euro aan loten koop, hoeveel verwacht ik terug te krijgen, of Roulette of... kies evt. een aantal spelen.
Efficient kan ook zijn: je wilt zo lang mogelijk plezier hebben. Waar je bij Roulette bijv. al snel weet wat je gewonnen/verloren hebt, kan het met een loterij lang duren; je koopt een lot en een maand kan je hopen dat je een prijs wint. De hoop kan geluk brengen. Heb je zo al meer inspiratie?
Je schreef:Als laatst moet ik ook nog een wiskundige beschouwing maken en ik weet niet zo goed wat dat is en hoe dat uitgevoerd moet worden, zou je dat willen uitleggen?
Het idee van een beschouwing is dat je zonder je eigen mening te tonen een beeld geeft van een onderwerp. Je toont verschillende argumenten voor en tegen een idee over een onderwerp, zodat de lezer voor zich een mening kan vormen. Het wiskundige aspect kan zijn dat je argumenten onderbouwt via cijfermateriaal, waar je dan voor het PO berekeningen bij laat zien.
Een argument kan je dan zo verwoorden: (fictief voorbeeld)
een argument schreef:Uit deze berekening volgt dat als je voor 100 euro aan loten koopt je naar verwachting 1 cent overhoudt.
Zonder mening erbij, als "dat is weinig, laat die loterij maar zitten"
Als je zo'n norm wil zetten, kan je benadrukken dat Roulette meer oplevert per euro inzet. (fictief voorbeeld, dat kan je onderzoeken.)
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

xxxjes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 18:46

Re: Krasloten!

Bericht door xxxjes » 26 apr 2011, 18:05

Heel erg bedankt voor alles!

Ik heb inderdaad vandaag met mijn leraar gepraat en hij heeft alles wel meer helder gemaakt.
ik had inderdaad wel door dat je het aantal klanten had opgeteld maar daardoor kon ik wel verder en mijn leraar heeft me uitgelegd hoe je moet beginnen om zelf dan verder te kunnen.

En wat betreft het aantal geldprijzen is het 154 klanten die dan 1 lot kopen. Want 1 lot kost namelijk 10 euro en dan die 84 mensen twee loten enz.
Dus dat begreep ik ook wel, al de vragen snap ik nu wel alleen het uitwerken nu nog!

xxxjes

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Krasloten!

Bericht door David » 26 apr 2011, 20:40

Graag gedaan, je kan de bedragen specifieker beschrijven.
Je schreef:besteed bedrag in euros aantal klanten
0 tot 10 154
10 tot 20 84
...
in klasse 1 koopt de klant 1 lot, dus geeft die 10 euro uit. Als die bijv. 5 euro uitgeeft, kan die geen lot kopen.
Beschrijf de klassen bijv. aan de hand van het aantal verkochte loten in plaats van het besteedde bedrag.
Succes en vooral veel plezier met uitwerken!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

xxxjes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 18:46

Re: Krasloten!

Bericht door xxxjes » 27 apr 2011, 23:34

Dankjewel!
Ik zal zeker mijn best doen!

xxxjes

xxxjes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2011, 18:46

Re: Krasloten!

Bericht door xxxjes » 08 mei 2011, 22:41

Hallo!

Het is weer een tijdje terug maar ik heb mijn opdrachten af en ik vroeg me af of alles wel klopte.
Bij vraag 3 heb ik:
- Je mag niet zomaar aannemen dat dit ook geldt in de actieweek, omdat in de actieweek het aantal klanten verschilt niet alleen totaal maar ook per catergorie van het bedrag besteed in euros.
- maximaal 607 krasloten x 15 euro(max. geldprijs) x 0,05(kans dat elk persoon drie konijnen openkrast) = 455, 25 euro zal Bouwman moeten uitkeren.
- 1/3 x 607 loten = 202, 3333333 x 0,5(kans dat één konijn opengekrast wordt) x 3 euro(prijs bij het openkrassen van één konijn) = 303,5 euro moet Bouwman uitkeren.
202, 3333333 x 0,2(kans dat twee konijnen openkrast wordt ) x 6 euro(prijs bij het openkrassen van twee konijnen) = 242,8 euro moet Bouwman uitkeren.
202, 3333333 x 0,05(kans dat drie konijnen openkrast wordt) x 15 euro(prijs bij het openkrassen van drie konijnen) = 151, 75 euro moet Bouwman uitkeren.

En bij opdracht 4 heb ik:
Op de hogere klassen zal dit niet zoveel effect hebben maar op de lagere klassen wel.
Want iemand die bijvoorbeeld 8 euro uitgeeft denkt al snel laat ik er wat bij kopen dan krijg ik die kraslot dan iemand die 47 euro uitgeeft. En dit zal ook nog effect hebben op de categorieën 10 tot 20 en 20 tot 30 misschien ook nog wel maar daarboven niet echt.
Dus het zal een effect hebben op de eerste drie klassen en daar zullen die groepen ook opschuiven, maar bij de hogere klassen zal er niet veel verandering in komen.

Alleen ik heb ergens volgens mij een fout gemaakt omdat de uitkeringen oplopen, of klopt het wel zo?

xxxjes

Plaats reactie