Voor een schoolactie werden fotokalenders verkocht. vier leerlingen verkochten samen 26. Op hoeveel manieren zou dat aantal onder de 4 kunnen verdeeld zijn? Hoeveel verdelingen zijn er mogelijk als elk van de 4 er minstens 5 heeft verkocht? En hoeveel zijn er mogelijk als je weet dat 1 van de vier er precies 15 heeft verkocht?
ik weet echt niet hoe je hier moet aan beginnen, kan iemand mij helpen?
combinatieleer vraagje
Re: combinatieleer vraagje
De eerste vraag:wishulp schreef:Voor een schoolactie werden fotokalenders verkocht. vier leerlingen verkochten samen 26. Op hoeveel manieren zou dat aantal onder de 4 kunnen verdeeld zijn? Hoeveel verdelingen zijn er mogelijk als elk van de 4 er minstens 5 heeft verkocht? En hoeveel zijn er mogelijk als je weet dat 1 van de vier er precies 15 heeft verkocht?
ik weet echt niet hoe je hier moet aan beginnen, kan iemand mij helpen?
suggereert dat je dit antwoord gelijk moet weten ...Op hoeveel manieren zou dat aantal onder de 4 kunnen verdeeld zijn?
Daar is een formule voor: het aantal combinaties met herhaling ...
Dan is bv mogelijk: 0.5,21,0
Zegt het je iets?
Re: combinatieleer vraagje
m.a.w. het aantal herhalingscombinaties van 4 uit 26?
Re: combinatieleer vraagje
Wat is dan je formule?wishulp schreef:m.a.w. het aantal herhalingscombinaties van 4 uit 26?
Re: combinatieleer vraagje
SafeX schreef:Wat is dan je formule?wishulp schreef:m.a.w. het aantal herhalingscombinaties van 4 uit 26?
(n+p-1)!/ p!(n-1)!= het aantal herhalingscombinaties van p uit n= het aantal combinaties van p uit n+p-1 ?
Re: combinatieleer vraagje
Mooi, ga verder ...wishulp schreef:SafeX schreef:
(n+p-1)!/ p!(n-1)!= het aantal herhalingscombinaties van p uit n= het aantal combinaties van p uit n+p-1
Re: combinatieleer vraagje
SafeX schreef:Mooi, ga verder ...wishulp schreef:SafeX schreef:
(n+p-1)!/ p!(n-1)!= het aantal herhalingscombinaties van p uit n= het aantal combinaties van p uit n+p-1
ok, ik weet niet waarom dat een herhalingscombinatie nodig is, ik begrijp dat het om een combinatie gaat..
kan je het mij misschien uitleggen?
Re: combinatieleer vraagje
Ok, stel dat je 5 stuivers wil verdelen over 3 vakjes.
Bv: |**|**|*|, maar ook | |**|***| en ook | | |*****| en ook | |*****| |.
3 vakjes gescheiden door schotten | (verticaal streepje)
5 stuivers voorgesteld door *.
Dan gaat het dus om het plaatsen 9 elementen bestaande uit | en *, maar het eerste element | en laatste element | liggen vast.
Er blijven dus 5+3-1 elementen over. Op hoeveel manieren kan je 3-1 elementen } verdelen over 5+3-1 plaatsen?
Waarom laat ik de getallen 5 en 3 steeds staan ...
Bv: |**|**|*|, maar ook | |**|***| en ook | | |*****| en ook | |*****| |.
3 vakjes gescheiden door schotten | (verticaal streepje)
5 stuivers voorgesteld door *.
Dan gaat het dus om het plaatsen 9 elementen bestaande uit | en *, maar het eerste element | en laatste element | liggen vast.
Er blijven dus 5+3-1 elementen over. Op hoeveel manieren kan je 3-1 elementen } verdelen over 5+3-1 plaatsen?
Waarom laat ik de getallen 5 en 3 steeds staan ...