complementaire kans
Re: complementaire kans
De vraag is niet of ik wel of geen volgorde zie ...
De vraag aan jou is wat als je uitgaat van volgorde en wat zijn de mogelijkheden zonder volgorde ...
De vraag aan jou is wat als je uitgaat van volgorde en wat zijn de mogelijkheden zonder volgorde ...
Re: complementaire kans
met volgorde 10 npr 9, zonder volgorde 10 ncr 9
wanneer moet je een nominale verdeling toepassen?,
wanneer moet je een nominale verdeling toepassen?,
Re: complementaire kans
Ik snap er niets van ...LuMiNeX schreef:met volgorde 10 npr 9, zonder volgorde 10 ncr 9
wanneer moet je een nominale verdeling toepassen?,
Zonder volgorde: 1
Met volgorde 10!.
Re: complementaire kans
Bedoel je dit echt? Geef een vb ...LuMiNeX schreef:
wanneer moet je een nominale verdeling toepassen?,
Re: complementaire kans
Nee gewoon na even oefenen weet ik wat een biominale verdeling is, maar met die tafelvraag geef jij eens uitleg hoe jij dat ziet waarom het dan wel npr is
Re: complementaire kans
Wat bedoel je hier? Het is niet onbelangrijk dat je de juiste spelling gebruikt ...Nee gewoon na even oefenen weet ik wat een biominale verdeling is
Zie jij verschil in: ABCD en ABDC?LuMiNeX schreef:maar met die tafelvraag geef jij eens uitleg hoe jij dat ziet waarom het dan wel npr is
Wat heeft dat met je vraag te maken ...
Re: complementaire kans
Ik snap hem al..bedankt,
nou heb ik nog een vraagje
gewicht van een kapers
gewicht percentage
47 3,0
48-52 8,7
53-57 15,7
58-62 20,6
63-67 16,8
73-77 9,8
78 4,3
m = 63 en s = 8,5
tussen ,-s = 54,5 kg en m+s = 71,5
0,6 x 15,7 + 20,6
maar hoe komen ze aan die 0,6?
nou heb ik nog een vraagje
gewicht van een kapers
gewicht percentage
47 3,0
48-52 8,7
53-57 15,7
58-62 20,6
63-67 16,8
73-77 9,8
78 4,3
m = 63 en s = 8,5
tussen ,-s = 54,5 kg en m+s = 71,5
0,6 x 15,7 + 20,6
maar hoe komen ze aan die 0,6?
Re: complementaire kans
Wat snap je al ... ?LuMiNeX schreef:Ik snap hem al..bedankt,
En je tweede probleem: wat is de opgave?
Re: complementaire kans
De opgave is, Hoe kan je laten zien dat je te maken hebt met een fequentiepolygoon
hoe komen ze dan aan doe 0,6 x ....
hoe komen ze dan aan doe 0,6 x ....
Re: complementaire kans
Hoe pak je zo'n opgave aan?LuMiNeX schreef:Ik snap hem al..bedankt,
nou heb ik nog een vraagje
gewicht van een kapers
gewicht percentage
47 3,0
48-52 8,7
53-57 15,7
58-62 20,6
63-67 16,8
73-77 9,8
78 4,3
m = 63 en s = 8,5
tussen ,-s = 54,5 kg en m+s = 71,5
0,6 x 15,7 + 20,6
maar hoe komen ze aan die 0,6?
Maak je lijsten? Gebruike je een RM/GRM? Of beide?
Blijkbaar moet je een gemiddelde en standaarddeviatie bepalen ...
Re: complementaire kans
m = 63 en s = 8,5
de gemiddelde en de standaarddev... is toch al bepaald?
ik gebruik de grm en ik weet hoe je met lijsten moet werken. nou weet ik gewoon niet hoe ze aan die 0,6 komen
de gemiddelde en de standaarddev... is toch al bepaald?
ik gebruik de grm en ik weet hoe je met lijsten moet werken. nou weet ik gewoon niet hoe ze aan die 0,6 komen
Re: complementaire kans
Weet je zeker dat je de gehele opgave hebt gegeven ...LuMiNeX schreef:m = 63 en s = 8,5
de gemiddelde en de standaarddev... is toch al bepaald?
ik gebruik de grm en ik weet hoe je met lijsten moet werken. nou weet ik gewoon niet hoe ze aan die 0,6 komen
Re: complementaire kans
ja...
Re: complementaire kans
In de opgave lees ik nergens een vraag ...
- meneer van Hoesel
- Vergevorderde
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
- Locatie: Zwolle
Re: complementaire kans
de opgave rammelt!
zo mist er ook nog een klasse: 68-72 met 21,1%
ook zijn dergelijke klasse aanduidingen uit den boze want waar ligt nu de grens ?
48-52
53-57
58-62
Waarschijnlijk loopt de klasse 53-57 van 52,5 tot 57,5 en is de klassebreedte hier dus 5 (en niet 4)
Dat brengt je ook wat dichter bij jouw vraag waar die 0.6 vandaan komt.
Jouw vraag heeft er waarschijnlijk alles mee te maken hoe groot het deel is dat ligt tussen de grenzen van m−s…m+s. omdat m−s (54,5) ergens in die klasse valt van 53-57 mag je die natuurlijk niet volledig mee tellen.
Het helpt als je zelf even de relatieve-frequentie grafiek tekent (niet een polygoon, maar een staafdiagram). Voor het gemak doen we dan alsof zo'n klasse zelf uniform verdeeld is en dan moet je uitrekenen welk aandeel je wèl mag gebruiken... het rechter deel in dit geval. Hoe ver ligt 54,5 in die klasse, gezien vanaf 57,5:
(bovengrens − waarde) ÷ klassebreedte
(57,5 − 54,5) ÷ (57,5 − 52,5) = 0,6
Voor het verder verloop van jouw 'rammelende opgave' denk even aan het volgende, je hebt zojuist gezien hoe je het stukje berekend voor de klasse 53-57, de boven grens van m+s (71,5) ligt in een andere klasse (heel gemeen, die stond dus niet in de tabel) en daarvoor moet je een gelijksoortige berekening uitvoeren. Ook zijn er twee klassen die volledig mee tellen.
opgave:
welk twee klassen doen volledig mee?
opgave:
in welke klasse valt m+s (71,5)?
bereken het aandeel van die klasse dat wèl mee telt (het linker deel dus, van de ondergrens tot de waarde)
zo mist er ook nog een klasse: 68-72 met 21,1%
ook zijn dergelijke klasse aanduidingen uit den boze want waar ligt nu de grens ?
48-52
53-57
58-62
Waarschijnlijk loopt de klasse 53-57 van 52,5 tot 57,5 en is de klassebreedte hier dus 5 (en niet 4)
Dat brengt je ook wat dichter bij jouw vraag waar die 0.6 vandaan komt.
Jouw vraag heeft er waarschijnlijk alles mee te maken hoe groot het deel is dat ligt tussen de grenzen van m−s…m+s. omdat m−s (54,5) ergens in die klasse valt van 53-57 mag je die natuurlijk niet volledig mee tellen.
Het helpt als je zelf even de relatieve-frequentie grafiek tekent (niet een polygoon, maar een staafdiagram). Voor het gemak doen we dan alsof zo'n klasse zelf uniform verdeeld is en dan moet je uitrekenen welk aandeel je wèl mag gebruiken... het rechter deel in dit geval. Hoe ver ligt 54,5 in die klasse, gezien vanaf 57,5:
(bovengrens − waarde) ÷ klassebreedte
(57,5 − 54,5) ÷ (57,5 − 52,5) = 0,6
Voor het verder verloop van jouw 'rammelende opgave' denk even aan het volgende, je hebt zojuist gezien hoe je het stukje berekend voor de klasse 53-57, de boven grens van m+s (71,5) ligt in een andere klasse (heel gemeen, die stond dus niet in de tabel) en daarvoor moet je een gelijksoortige berekening uitvoeren. Ook zijn er twee klassen die volledig mee tellen.
opgave:
welk twee klassen doen volledig mee?
opgave:
in welke klasse valt m+s (71,5)?
bereken het aandeel van die klasse dat wèl mee telt (het linker deel dus, van de ondergrens tot de waarde)