complementaire kans

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 19 dec 2011, 10:02

De vraag is niet of ik wel of geen volgorde zie ...
De vraag aan jou is wat als je uitgaat van volgorde en wat zijn de mogelijkheden zonder volgorde ...

LuMiNeX
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mar 2010, 14:32

Re: complementaire kans

Bericht door LuMiNeX » 19 dec 2011, 20:10

met volgorde 10 npr 9, zonder volgorde 10 ncr 9

wanneer moet je een nominale verdeling toepassen?,

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 19 dec 2011, 20:29

LuMiNeX schreef:met volgorde 10 npr 9, zonder volgorde 10 ncr 9

wanneer moet je een nominale verdeling toepassen?,
Ik snap er niets van ...
Zonder volgorde: 1
Met volgorde 10!.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 19 dec 2011, 20:31

LuMiNeX schreef:
wanneer moet je een nominale verdeling toepassen?,
Bedoel je dit echt? Geef een vb ...

LuMiNeX
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mar 2010, 14:32

Re: complementaire kans

Bericht door LuMiNeX » 23 dec 2011, 07:59

Nee gewoon na even oefenen weet ik wat een biominale verdeling is, maar met die tafelvraag geef jij eens uitleg hoe jij dat ziet waarom het dan wel npr is

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 23 dec 2011, 09:16

Nee gewoon na even oefenen weet ik wat een biominale verdeling is
Wat bedoel je hier? Het is niet onbelangrijk dat je de juiste spelling gebruikt ...
LuMiNeX schreef:maar met die tafelvraag geef jij eens uitleg hoe jij dat ziet waarom het dan wel npr is
Zie jij verschil in: ABCD en ABDC?
Wat heeft dat met je vraag te maken ...

LuMiNeX
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mar 2010, 14:32

Re: complementaire kans

Bericht door LuMiNeX » 25 dec 2011, 08:30

Ik snap hem al..bedankt,

nou heb ik nog een vraagje

gewicht van een kapers

gewicht percentage
47 3,0
48-52 8,7
53-57 15,7
58-62 20,6
63-67 16,8
73-77 9,8
78 4,3

m = 63 en s = 8,5

tussen ,-s = 54,5 kg en m+s = 71,5
0,6 x 15,7 + 20,6

maar hoe komen ze aan die 0,6?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 26 dec 2011, 16:29

LuMiNeX schreef:Ik snap hem al..bedankt,
Wat snap je al ... ?

En je tweede probleem: wat is de opgave?

LuMiNeX
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mar 2010, 14:32

Re: complementaire kans

Bericht door LuMiNeX » 30 dec 2011, 09:35

De opgave is, Hoe kan je laten zien dat je te maken hebt met een fequentiepolygoon

hoe komen ze dan aan doe 0,6 x ....

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 30 dec 2011, 14:19

LuMiNeX schreef:Ik snap hem al..bedankt,

nou heb ik nog een vraagje

gewicht van een kapers

gewicht percentage
47 3,0
48-52 8,7
53-57 15,7
58-62 20,6
63-67 16,8
73-77 9,8
78 4,3

m = 63 en s = 8,5

tussen ,-s = 54,5 kg en m+s = 71,5
0,6 x 15,7 + 20,6

maar hoe komen ze aan die 0,6?
Hoe pak je zo'n opgave aan?
Maak je lijsten? Gebruike je een RM/GRM? Of beide?
Blijkbaar moet je een gemiddelde en standaarddeviatie bepalen ...

LuMiNeX
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mar 2010, 14:32

Re: complementaire kans

Bericht door LuMiNeX » 31 dec 2011, 07:32

m = 63 en s = 8,5

de gemiddelde en de standaarddev... is toch al bepaald?

ik gebruik de grm en ik weet hoe je met lijsten moet werken. nou weet ik gewoon niet hoe ze aan die 0,6 komen

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 31 dec 2011, 11:12

LuMiNeX schreef:m = 63 en s = 8,5

de gemiddelde en de standaarddev... is toch al bepaald?

ik gebruik de grm en ik weet hoe je met lijsten moet werken. nou weet ik gewoon niet hoe ze aan die 0,6 komen
Weet je zeker dat je de gehele opgave hebt gegeven ...

LuMiNeX
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mar 2010, 14:32

Re: complementaire kans

Bericht door LuMiNeX » 04 jan 2012, 20:24

ja...

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: complementaire kans

Bericht door SafeX » 04 jan 2012, 21:41

In de opgave lees ik nergens een vraag ...

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: complementaire kans

Bericht door meneer van Hoesel » 05 jan 2012, 15:21

de opgave rammelt!

zo mist er ook nog een klasse: 68-72 met 21,1%

ook zijn dergelijke klasse aanduidingen uit den boze want waar ligt nu de grens ?
48-52
53-57
58-62
Waarschijnlijk loopt de klasse 53-57 van 52,5 tot 57,5 en is de klassebreedte hier dus 5 (en niet 4)

Dat brengt je ook wat dichter bij jouw vraag waar die 0.6 vandaan komt.

Jouw vraag heeft er waarschijnlijk alles mee te maken hoe groot het deel is dat ligt tussen de grenzen van msm+s. omdat ms (54,5) ergens in die klasse valt van 53-57 mag je die natuurlijk niet volledig mee tellen.
Het helpt als je zelf even de relatieve-frequentie grafiek tekent (niet een polygoon, maar een staafdiagram). Voor het gemak doen we dan alsof zo'n klasse zelf uniform verdeeld is en dan moet je uitrekenen welk aandeel je wèl mag gebruiken... het rechter deel in dit geval. Hoe ver ligt 54,5 in die klasse, gezien vanaf 57,5:
(bovengrenswaarde) ÷ klassebreedte
(57,5 − 54,5) ÷ (57,5 − 52,5) = 0,6

Voor het verder verloop van jouw 'rammelende opgave' denk even aan het volgende, je hebt zojuist gezien hoe je het stukje berekend voor de klasse 53-57, de boven grens van m+s (71,5) ligt in een andere klasse (heel gemeen, die stond dus niet in de tabel) en daarvoor moet je een gelijksoortige berekening uitvoeren. Ook zijn er twee klassen die volledig mee tellen.

opgave:
welk twee klassen doen volledig mee?

opgave:
in welke klasse valt m+s (71,5)?
bereken het aandeel van die klasse dat wèl mee telt (het linker deel dus, van de ondergrens tot de waarde)

Plaats reactie