Dobbelstenen?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
s3bawild
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2011, 16:45

Dobbelstenen?

Bericht door s3bawild » 19 dec 2011, 16:55

kan iemand mij helpen? ik moet een werkstuk maken over kansrekenen maar ik loop vast!


De speler werpt eenmaal met vier dobbelstenen. Hij kan het volgende gooien:
• one pair (twee gelijke)
• two pair
• three of a kind (drie gelijke)
• carré (vier gelijke)
• straat (vier opeenvolgende)
• "niets" (in alle andere gevallen)

Vragen

3. Bereken de kans op elk van deze mogelijkheden.

ik kom er vooral niet uit bij two pair, straat en three of a kind..
kan iemand mij helpen?
alvast bedankt (:

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Dobbelstenen?

Bericht door arno » 19 dec 2011, 18:52

Bij two pair heb je als mogelijke combinaties aabb, abab, baba, abba, baab en bbaa, waarbij a en b de (van elkaar verschillende) waarden 1 t/m 6 aannemen. Wat is bij two pair dus het totaal aantal mogelijkheden?
Bij three of a kind heb je als mogelijke combinaties abbb,bbba en babb, waarbij a en b de (van elkaar verschillende) waarden 1 t/m 6 aannemen. Wat is bij three of a kind pair dus het totaal aantal mogelijkheden?
Bij straat heb je 4 opeenvolgende getallen n, n+1, n+2 en n+3, waarbij n de waarde 1 t/m 3 kan aannemen. Deze 4 opeenvolgende getallen kunnen op 4! = 24 manieren worden gerangschikt. Wat is bij straat dus het totaal aantal mogelijkheden?
Laatst gewijzigd door arno op 20 dec 2011, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

s3bawild
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2011, 16:45

Re: Dobbelstenen?

Bericht door s3bawild » 19 dec 2011, 18:58

sorry ik snap de uitleg niet volledig.. :oops:

s3bawild
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2011, 16:45

Re: Dobbelstenen?

Bericht door s3bawild » 19 dec 2011, 19:01

is er niks mogelijk met nCr of nPr?

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: Dobbelstenen?

Bericht door barto » 19 dec 2011, 22:15

om het even verder uit te leggen, bij three of a kind bijvoorbeeld:
Je moet drie keer dezelfde gooien, de kans zou dus zijn: (1/6)^3+(1/6)^3+...., in totaal 6*(1/6)^3 = 1/36
Maar: de 4e dobbelsteen mag niet dezelfde zijn als degene die je 3 keer gooit, een kans van 5/6, zodat je nu hebt:
5/6 * 1/36 = 5/216
Maar: die ene dobbelsteen die niet gelijk is aan de andere 3 kan de eerste, tweede, derde of vierde zijn, vermenigvuldig met 4:
4*5/216 = 5/54
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Dobbelstenen?

Bericht door David » 20 dec 2011, 00:38

Let op bij straat.
Bij straat heb je 4 opeenvolgende getallen; n, n+1, n+2 en n+3, waarbij n de waarde 1, 2 of 3 kan aannemen.

Bij One pair heb je geen
Two pair, Three of a kind en geen Carré.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Dobbelstenen?

Bericht door arno » 20 dec 2011, 11:59

s3bawild schreef:sorry ik snap de uitleg niet volledig.. :oops:
Neem bij two pair om te beginnen a = 1. Dit geeft de combinaties 11bb, 1b1b, b1b1, 1bb1, b11b en bb11, waarbij b de waarden 2 t/m 6 kan aannemen. Wat is dus bij two pair het totaal aantal combinaties wat je kunt krijgen?
Neem bij three of a kind om te beginnen a = 1. Dit geeft de combinaties 1bbb,bbb1 en b1bb, waarbij b de waarden 2 t/m 6 kan aannemen. Wat is dus bij three of a kind het totaal aantal combinaties wat je kunt krijgen?
Neem bij straat om te beginnen n = 1. Dit levert de opeenvolgende getallen 1, 2, 3 en 4 op. Schrijf nu eens alle mogelijke volgordes van 1 t/m 4 op. De eerste is 1234. Als 1 op de eerste plaats staat, hoeveel mogelijkheden heb je dan nog voor de ordening van 2, 3 en 4? Wat is dus bij straat het totaal aantal combinaties wat je kunt krijgen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie