Kansberekening - 2e kind

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
NielsVogel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2012, 12:51

Kansberekening - 2e kind

Bericht door NielsVogel » 19 jan 2012, 13:05

Goede middag, zit nu al aan een dag met onderstaande casus en ben zelf niet onderlegt genoeg om hem op te lossen :-).

Casus
51% van de vrouwen in de leeftijdscategorie 25-35 jaar zijn, aldus de cijfers van het CBS, zwanger of zijn hier mee bezig. Wanneer een vrouw haar eerste kind heeft gekregen zal gedurende 2-3 jaar niets gebeuren wat betreft een 2e :-). Voor een analyse zou ik graag willen weten hoe groot de kans is dat een vrouw in het 2 of 3e jaar na het krijgen van een eerste kind een 2e krijgt.

Hierbij wat extra cijfers waarvan ik denk dat deze relevant zijn....
- Per jaar worden 184.000 kinderen geboren waarvan 36% een 2e kind is;
- Een gemiddeld gezin bestaat uit 1.79 kind;

Je mag volgens mij niet zeggen dat de kans ongeveer 36% is, maar mijn statistiek kennis rijkt ook niet extreem ver.

Ik weet dat de analyse vrij apart klinkt :-), maar hoop dat iemand hier verder mee kan helpen.

Wiskunde_Bijles
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2012, 21:07

Re: Kansberekening - 2e kind

Bericht door Wiskunde_Bijles » 19 mar 2012, 21:17

Dag Niels,

Je hebt te weinig info om iets zinnigs te kunnen zeggen over deze kans. Je zegt overigens iets tegenstrijdigs:

"...zal gedurende 2-3 jaar niets gebeuren wat betreft een 2e...hoe groot de kans is dat een vrouw in het 2 of 3e jaar na het krijgen van een eerste kind een 2e krijgt. " Whatever...

Wat je wel zou kunnen doen om deze kans te kunnen bepalen: Pak een representatieve steekproef van mensen die minimaal 2 kinderen hebben. Tel van deze steekproef het aantal gezinnen waarvan het 2e kind binnen 3 jaar is geboren en deel die twee waardes door elkaar.

Dus

P (2e kind is binnen 3 jaar ná 1e kind geboren) = # vrouwen met een 2e kind dat binnen 3 jaar ná het eerste is geboren : # vrouwen met 2 of meer kinderen


Groeten,
Koen

Plaats reactie