Discrete/Continue Verdeling

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Estagon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2012, 11:20

Discrete/Continue Verdeling

Bericht door Estagon » 28 apr 2012, 11:32

Goedemiddag,

Ik ben beginnen studeren aan Statistiek I en ben op een paar oefeningen gebotst dat ik na enkele keren proberen echt niet vindt.

Oef. 14

"Gemiddeld gebeuren er in een bepaalde gemeente 36.5 ongelukken gedurende een werkweek (5dagen)."

Ik kan maar niet vinden wel soort verdeling dit is. Een uniforme is het sowieso niet (onlogisch), een Bernoulli ook niet, want er is meer dan 1 experiment. Dus het is ofwel een Poisson of Binomiaal (aangezien deze twee de enige zijn die we nog gezien hebben bij een discrete verdeling). Nu, als het binomiaal is, hoe kan ik dan de kans (p) berekenen ? De formule is E(X) = 36.5 = n*p. Ik heb die n niet.

Oef 6

"Bij de levering van een partij goederen wordt de volgende afspraak gemaakt. Uit de levering neemt men een steekproef van 20 artikels. Bevat deze niet meer dan 1 defect artikel dan wordt de partij aanvaard. Zijn er meer dan 2 defect bij, dan wordt de zending geweigerd. In geval van juist 2 defecte stukken wordt een tweede steekproef van 20 genomen. Enkel als deze laatste GEEN ENKEL defect artikel bevat wordt de partij aanvaard."

(a) Zij p de kans op een defect artikel. Bewijs dat de kans op aanvaarding : (1+19p)(1-p)^19 + 190p^2 * (1-p)^38

(b) Bepaal de kans dat er op 100 gecontroleerde leveringen ten minste 75 zullen aanvaard worden als telkens p = 0.05.

Dit is volgens mij een binomiale verdeling. Ik heb al enkele keren geprobeerd die som formule te gebruiken om deeltje a te bewijzen, maar ik weet niet hoe ik dit moet doen in het geval als er "juist" 2 defecte artikelen bij zitten.

Alvast bedankt :) !

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Discrete/Continue Verdeling

Bericht door arie » 28 apr 2012, 18:56

[vraag 14]
Het gaat om een aantal gebeurtenissen over een tijdperiode.
Hierop is de Poissonverdeling van toepassing.
Zie bijvoorbeeld ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Poissonverdeling, bovenaan die pagina staat de definitie, iets lager een aantal voorbeelden (onder "Voorkomen in de praktijk").


[vraag 6]
Het gaat hier inderdaad om een binomiale verdeling.
Ken je deze formule, die de kans op precies k hits (= positieven = successen) in een steekproef van n stuks geeft:



Wat zijn in jouw geval n en k ?
Kan je het bewijs hiermee voltooien?

Estagon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2012, 11:20

Re: Discrete/Continue Verdeling

Bericht door Estagon » 28 apr 2012, 23:28

Beste,

Alvast bedankt voor antwoord. Ik zal het morgen nog eens proberen :) En dan laat ik het wel nog weten.

Plaats reactie