help: vraag over standaardiseren en GR (TI84+)

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
lais
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2011, 14:18

help: vraag over standaardiseren en GR (TI84+)

Bericht door lais » 12 mei 2012, 12:14

vraag over standaardiseren en GR (TI84+)

Berichtdoor lais » 12 Mei 2012, 12:09
Hallo!

Wie kan me helpen?!

Ik ben bezig me voor te bereiden op het staatsexamen VWO wiskunde a. ik doe de voorbereiding op eigen houtje en ben nu bezig met de normaalverdeling en gebruik voor dit onderwerp gratis lesstof die je op internet kan vinden (math4 all). over het algemeen is de lesstof prima, maar bij standaardiseren kan ik het niet meer volgen, vooral niet hoe je de GR moet gebruiken (ik heb een TI 84 plus) om gewijzigde standaardafwijking of het gemiddelde te berekenen. Het practicumboekje dat ik van Getal & Ruimte heb gaat hier ook niet op in.

Wie kan mij uitleggen hoe je het menu invNorm van de TI 84 plus bij standaardiseren gebruikt? waarom vul je welke getallen in dat menu in als je standaardiseert? Ik weet wel al hoe je het menu InvNorm kan gebruiken om grenswaarden te berekenen bij gegeven standaarddeviatie en gemiddelde.

In de stof wordt het volgende voorbeeld gebruikt:

Vulgewicht van kilopakken suiker is 1002 gram en standaardafwijking is 3 gram. je wilt dat niet minder dan 5% van de pakken minder dan 1000 g bevat. Hoeveel moet je daartoe het gemiddelde vulgewicht verhogen?

(Ik snap dat je dan het gemiddelde kan uitrekenen door te standaardiseren)

Er wordt aangegeven dat je in het menu invNorm (0.05 en 0.1) moet invullen en dat de uitkomst dan -1.644853626 is (bevat echter typefout, narekenen geeft -1.544853626).

Mijn vraag: waarom vul je hier 0.05 en 0.1 in? 0.05 zal de kans zijn, maar waar verwijst de 0.1 naar? Ik snap er echt niets van.

En wat dien je in te vullen als je het gemiddelde vulgewicht dusdanig wil veranderen dat nog maar ten hoogste 2,5% van de pakken minder dan 1000 g bevat?

Alvast heel veel dank voor degene die het me wil uitleggen!

Groeten!

Liesbeth

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: help: vraag over standaardiseren en GR (TI84+)

Bericht door arno » 12 mei 2012, 12:22

Crosspost met Voortgezet onderwijs bovenbouw / 2de en 3de graad ASO.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie