Interpretatie correlatiematrix

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
student123

Interpretatie correlatiematrix

Bericht door student123 » 26 mei 2012, 13:23

Beste lezer,

Ik heb een vraag mbt de correlatiematrix. Voor mijn scriptieopdracht moet ik deze toevoegen aan mijn scriptie en volgens mijn begeleider moet ik naar de correlatiematrix kijken om te zien of bepaalde correlaties te hoog zijn. Echter begrijp ik dit niet helemaal.

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen of het zo dat bepaalde correlaties te hoog kunnen zijn en of er een bepaalde grenswaarde is om dit vast te stellen.

Ik gebruik in mijn scriptie een modererende variabele die voortgevloeid is uit 2 andere variabelen. Ik heb deze 3 variabelen in de correlatie matrix gezet naast alle andere variabelen die ik gebruik heb in mijn onderzoek. Nu zie ik dat de correlatie tussen de modererende variabele en de 2 andere variabelen gebruikt om deze te maken hoog is, maar dit is altijd wel het geval denk ik.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Interpretatie correlatiematrix

Bericht door wnvl » 26 mei 2012, 14:33

Als je een correlatie zoekt tussen X en (A, B en C) en de correlatie tussen C en (A en B), is heel groot, dan kan je stellen dat C geen onafhankelijke variabele is en is het misschien zinvoller de correlatie te zoeken tussen X en (A, B).

Waar de grens ligt is moeilijk in het algemeen te zeggen. Het hangt er ook allemaal vanaf wat de doelstelling is van je onderzoek.

student123

Re: Interpretatie correlatiematrix

Bericht door student123 » 27 mei 2012, 21:49

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb een modererende variable X dat een product is van onafhankelijke variable A en onafhankelijke variable B.

variabele X heeft een correlatie van .77 op variable A. en variable X heeft een correlatie .31 op variable B. (allebij significant).

Omdat variabele X een modererende variable is (A x B) heeft, is het dan logisch dat variable X in hoge mate correleert met 1 vd 2 variabelen?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Interpretatie correlatiematrix

Bericht door wnvl » 29 mei 2012, 18:10

student123 schreef: Omdat variabele X een modererende variable is (A x B) heeft, is het dan logisch dat variable X in hoge mate correleert met 1 vd 2 variabelen?
Ja, meer zelfs, X moet correleren met elk van beide variabelen.

student123

Re: Interpretatie correlatiematrix

Bericht door student123 » 29 mei 2012, 21:35

Dus ik kan als conclusie zeggen onder de tabel.

Omdat de modererende variable een product is van onafhankelijke variable A en onafhankelijke variable B is het logisch dat deze is hoge mate significant correleert met variable A (.77) en significant correleert met variable B (.33)?

Ik heb namelijk ook multicollineariteit gechecked door VIF te analyseren in de regressie waar ik ze allebij gebruik en dit blijft netjes onder de waarde 5.

Echter als dit onnodig is om te doen omdat het logisch is dat een modererende variable in hoge mate correleert met de variabele waaruit hij een product is, wil ik dit niet vermelden in mijn onderzoek.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Interpretatie correlatiematrix

Bericht door wnvl » 29 mei 2012, 22:18

student123 schreef: Echter als dit onnodig is om te doen omdat het logisch is dat een modererende variable in hoge mate correleert met de variabele waaruit hij een product is, wil ik dit niet vermelden in mijn onderzoek.
Ik zou dit niet vermelden omdat het inderdaad logisch is.

Plaats reactie