Oridinale resultaten - hoe te analyseren? (+betrouwbaarheid)

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
kolaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2012, 12:36

Oridinale resultaten - hoe te analyseren? (+betrouwbaarheid)

Bericht door kolaas » 29 mei 2012, 12:42

Hoi allemaal!

Op mijn werk heb ik een onderzoek gedaan naar veiligheid onder bewoners van een zorginstelling.

Er wonen 30 mensen, en 17 van hen hebben een vragenlijst ingevuld.

De vragenlijst bestaat vrijwel alleen maar uit ordinale vragen, bijvoorbeeld:

- Hoe veilig voel je je in de woonkamer?
0 totaal niet veilig 0 niet echt veilig 0 neutraal 0 best wel veilig 0 heel erg veilig


Ik heb alles al in excel ingevuld en ga het morgen in SPSS zetten. Maar mijn vraag is: welke analyse kan ik er op los laten? Ik kan geen gemiddelden berekenen omdat het ordinale vragen zijn - correct?

Frequentietabellen uiteraard wel, maar misschien weten jullie nog interessante en niet extreem complexe bewerkingen?

Verder gaat het hier om verslaafden en het bleek dat ze de vragenlijst erg onzorgvuldig hebben ingevuld. Ik krijg de indruk dat ze soms gewoon maar een heel rijtje hebben aangekruisd. Ook zijn veel vragen simpelweg niet ingevuld.

De niet ingevulde vragen behandel ik als "missing values". Maar wat te doen met de 'mogelijk willekeurig ingevulde vragen'?

In hoeverre zijn de resultaten nu nog een goede weerspiegeling van de totale populatie (n=30)?

Alvast bedankt voor iedere hulp!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Oridinale resultaten - hoe te analyseren? (+betrouwbaarh

Bericht door wnvl » 29 mei 2012, 18:07

Ik denk dat je met de vragenlijst niet veel kan doen, als ik dit lees.
Misschien beter interviews afnemen?

Plaats reactie