within subject statistiek, help?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
wouter25
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2012, 14:33

within subject statistiek, help?

Bericht door wouter25 » 04 jul 2012, 14:43

Hallo allemaal,

Voor mijn thesis wil ik weten of er een verschil is tussen de kwaliteit van ideeen gemaakt in groepen of door individuen en gemaakt in competitie verband ja of nee. Hiervoor heb ik respondenten steeds 2 keer een opdracht gegeven, 1 opdracht was alleen of in een groep de andere in competitie verband of niet. Hierdoor ontstaan er dus 4 condities: groep competitie, groep, individueel, individueel competitie. Nu wil ik de gemiddelde kwaliteit van de twee groeps condities vergelijken met de individuele condities (kan ik zeggen dat 1 van de 2 hoger is). Ik heb de ideeen laten beoordelen door 2 raters. Mijn dataset ziet er dus als volgt uit:

Groep nr T1competitie(1/0) T1samenwerken(1/0) T1idee1_rater1 T1idee1_rater2 (zelfde voor T2)
1 1=competitie 1=samenwerken
2
3

Nu zou ik willen controleren voor leeftijd ed. Ik weet dat een anova dan nodig is om te kijken of er een verschil is, maar dan? Ik zag in een vergelijkbare paper dat ze least square means met elkaar vegelijken. Zijn dit dan de means na aftrek van andere factoren? Het zou me enorm helpen als iemand me hierbij kan helpen!!!

Groeten Wouter
1.0(indiv

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wnvl » 05 jul 2012, 17:02

heb je een link naar de desbetreffende paper?

ik denk dat dit relevant is voor jou

http://www.psych.nyu.edu/cohen/three_way_ANOVA.pdf

Je hebt m.i. een "3 way ANOVA" nodig met als factoren dus:

-groep
-competitie
-leeftijd

Kan je de hypothese die je wil onderzoeken vooropstellen iets meer toelichten?

wouter25
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2012, 14:33

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wouter25 » 06 jul 2012, 13:58

Bedankt ik ga het zo eens doorlezen! Hier is de link van de vergelijkbare paper: http://www.hbs.edu/units/tom/seminars/2 ... ulrich.pdf. Zij doen een onderzoek waarbij ze de participanten alle condities hebben laten ondergaan. Dat maakt het denk ik iets makkelijker. Ze controleren voor rater en creator, wat ik ook wil maar dan dus ook nog voor leeftijd en als het kan ervaring met brainstormen (ik heb ze gevraagd aan te geven hoe ervaren ze zijn op een schaal van 1-5).

Groepen van drie deden dus bij mij twee van de 4 condities op de volgende manier:
eerste ronde; groep of individueel competitie ja of nee
tweede ronde; als de eerste keer groep was, werd dat nu individueel, was de eerste keer competitief, werd dat nu niet competitief.
In m'n design heb ik al rekening gehouden met order effects en ook de taken omgedraaid in volgorde.

Een van de hypothesen die ik wil testen is: De gemiddelde kwaliteit van ideeen is hoger wanneer participanten in een groep werken.
Ik vergelijk dus ronde 1 met 2, alleen was competitie wel of niet aanwezig in 1 van de twee, hier zal ik dus rekening mee moeten houden.

Hoop dat iemand me kan helpen:)

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wnvl » 06 jul 2012, 18:49

Ter info, ik heb absoluut geen ervaring met statistiek in het domein van de psychologie, heb wel wat ervaring met waarschijnlijkheidsleer / statistiek in het domein van de toegepaste wetenschappen.

Een idee om te beginnen.

alles wat in groep gedaan is steek je in groep 1.
alles wat individueel gedaan is steek je in groep 2.

In beide groepen is +- de helft met competitie en +- de helft zonder competitie dus kunnen we in eerste instantie abstractie maken van het competitieaspect.

Een opmerking. Een willekeurig idee gemaakt in bvb een groep van bvb 5 personen gaat gemiddeld zoiezo beter zijn dan een willekeurig idee van een persoon alleen. Ik verwacht zoiezo al dat het idee van de groep beter is of evengoed als het beste idee van de individuen uit de groep. Vandaar ook dat ze in de paper waarnaar je verwijst stellen dat de verdeling van de kwaliteit van het beste idee een Gumbel verdeling is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gumbel_distribution

Is jou hypothese dat de kwaliteit van een idee van een groep van 5 beter is dan het verwachte maximum van de kwaliteit van 5 individuele ideeën?

Bovenstaande correct wiskundig analyseren, lijkt mij al een hele uitdaging om mee te beginnen.

Kan je misschien wat cijfers hier publiceren die gebruikt kunnen worden voor bovenstaande te analyseren?

wouter25
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2012, 14:33

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wouter25 » 07 jul 2012, 11:34

Helemaal prima, ben al lang blij dat je me probeert te helpen!

Ik heb het inderdaad gedaan zoals jij voorstelt:
Individueel 1.0
Groep 1.1
Individueel 2.0
Groep 2.1

Wat je zegt over de kwaliteit klopt deels inderdaad. Ik wil een zelfde soort onderzoek doen, alleen is mijn onderzoek online afgenomen en kijk ik ook naar competitie. Het gemiddelde in een groep is niet zo zeer hoger. Het beste idee echter is inderdaad wel veel hoger, dit komt door de hogere variantie in een groep.
Echter is mijn eerste doelstelling om de gemiddelde kwaliteit tussen een groep en een individu te kunnen testen aangezien de rest van de analyses vergelijkbaar is. Ik zit dus te denken aan een repeated measures test waarbij ik kan controleren voor het competitie aspect. Wat ik wil testen is of het gemiddelde in groepsverband hoger ligt. Ik heb een voorbeeld van m'n dataset bijgevoegd. Idee rater 1 is de rating die rater 1 gaf aan dat idee. Ik denk dat ik een gemiddelde van rater 1 en 2 moet nemen trouwens.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wnvl » 08 jul 2012, 12:30

wouter25 schreef:Ik heb een voorbeeld van m'n dataset bijgevoegd.
Zie ik niet.

wouter25
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2012, 14:33

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wouter25 » 10 jul 2012, 13:55

Hmm, ging wat mis denk ik, bij deze een link:
http://www17.zippyshare.com/v/1230953/file.html

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wnvl » 10 jul 2012, 14:31

wouter25 schreef:Hmm, ging wat mis denk ik, bij deze een link:
http://www17.zippyshare.com/v/1230953/file.html
Als je met al die aspecten in je xls rekening wil houden, ga je toch wel heel veel testen moeten afnemen om zinnige conclusies te kunnen trekken.

wouter25
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2012, 14:33

Re: within subject statistiek, help?

Bericht door wouter25 » 12 jul 2012, 15:17

Ik wil de analyse ook in SPSS doen, een ANOVA met estimated marginal means lijkt me een goede, ik twijfel alleen of mijn controle waarden covariaten of random/fixed factors zijn.

Plaats reactie