OLS regression vraag

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
mm1985
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2010, 12:19

OLS regression vraag

Bericht door mm1985 » 30 jul 2012, 10:51

Geachte leden,

Ik heb 2 vragen mbt tot OLS regressie ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

vraag 1: nadat ik de regressie in SPSS heb gedaan, kijk ik naar de 2 ‘independent variabele, die belangrijk zijn voor mijn eerste hypothese. Waarbij eentje daarvan significant is (y1) en de andere niet (y2). De coëfficiënt van de variabele zijn y1=0.05 en y2=-0.04. Klopt het als ik zeg dat Y1 (degene met een significancy van <0.05) geen invloed heeft op de afhankelijke variabele omdat de coëfficiënt heel dicht bij de 0 ligt.

Vraag 2: Voor mijn 2e hypothese moest ik een interactie variabele maken. die bestaat uit Y2*market concentratie. Wanneer ik die toevoeg en opnieuw een OLS regressie maak dan zie ik dat y2 (van vraag 1) opeens wel significant is. Nu is mijn vraag of ik in mijn thesis dit zou moeten vermelden of dat ik me alleen zou moeten focussen op die interactie variabele.

Vraag 3: Ik moest van mijn begeleider extra variabele toevoegen. Nu merkte ik als ik in spss de optie ‘exclude cases list wise’ aan had staan dat spss deze variabele eruit werden gehaald. Toen ik de optie ‘exclude cases pair wise’ deed werden deze variabele wel geaccepteerd. Verder, als ik list wise met pair wise vergelijk heb ik met pair wise veel betere significant levels. zowel bij Anova als bij de coëfficiënt tabel. Ik heb opgezocht wat de verschillen zijn tussen pair en list wise maar wou graag weten of pair wise aangeraden wordt om te gebruiken.

Alvast bedankt,

Plaats reactie