Kansrekenen bij Poker (PWS)

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
jobvdhoonaard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2012, 11:00

Kansrekenen bij Poker (PWS)

Bericht door jobvdhoonaard » 13 okt 2012, 11:08

hallo,

Ik zit in 5 havo en moet dit jaar dus mijn pws maken, mijn hoofdvraag is "hoe kan men dmv kansrekening de winkans bij Blackjack en Poker vergroten". Nu loop ik vast op het onderdeel poker.

ik zal een voorbeeld schetsen: (texas hold'em met 4 spelers, jij bent de 4 speler)

in een stok kaarten zitten 52 kaarten, na dat de dealer gedeeld heeft zitten er nog 44 kaarten in de stok. Van de 8 kaarten die gedeeld zijn zijn er 2 bekend, jouw eigen hand. Stel deze hand heeft een ♦ 10 en een ♦ 2, de kans dat er in de flop (de eerste 3 open kaarten) nog een 10 gedeeld word zou dan 3/44 moeten zijn (3 tienen in een stok van 44 kaarten), maar hoe weet je zeker dat er in die 6 kaarten van de andere spelers geen 10 zit?!

Alvast bedankt! ik ben ten einde raad :S

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Kansrekenen bij Poker (PWS)

Bericht door arie » 13 okt 2012, 11:44

Dat weet je niet zeker:

Stel jij krijgt zoals in je voorbeeld R10 en R2, dan blijven er nog 50 kaarten over, waarvan de andere 3 spelers er random elk 2 krijgen = 6 kaarten totaal.
Van die 6 kaarten kunnen er 0, 1, 2 of 3 een 10 zijn, waardoor er resp. 3, 2, 1 of 0 tienen overblijven in de resterende 44 kaarten (= 4 situaties).
De kansen hierop kan je berekenen.
Vervolgens trek je uit die 44 kaarten nog eens 3 kaarten. In elk van de 4 situaties hierboven kan je de kans op elk aantal (=0 t/m 3) 10-en in de laatste 3 kaarten berekenen, en daarmee de totale kans bepalen.

Kloppen de spelregels zoals ik die hierboven heb aangenomen?

jobvdhoonaard
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2012, 11:00

Re: Kansrekenen bij Poker (PWS)

Bericht door jobvdhoonaard » 15 okt 2012, 15:38

arie schreef:Dat weet je niet zeker:

Stel jij krijgt zoals in je voorbeeld R10 en R2, dan blijven er nog 50 kaarten over, waarvan de andere 3 spelers er random elk 2 krijgen = 6 kaarten totaal.
Van die 6 kaarten kunnen er 0, 1, 2 of 3 een 10 zijn, waardoor er resp. 3, 2, 1 of 0 tienen overblijven in de resterende 44 kaarten (= 4 situaties).
De kansen hierop kan je berekenen.
Vervolgens trek je uit die 44 kaarten nog eens 3 kaarten. In elk van de 4 situaties hierboven kan je de kans op elk aantal (=0 t/m 3) 10-en in de laatste 3 kaarten berekenen, en daarmee de totale kans bepalen.

Kloppen de spelregels zoals ik die hierboven heb aangenomen?
Er zijn geen manieren om het wiskundig te beredeneren? Want dit probleem heb ik overal, ook als je de kans op een hand met 2 azen probeert te berekenen, want de spelers krijgen 1 voor 1 een kaart, dus als 4de speler krijg je de 49ste en 45ste kaart. Dus de kans zou moeten zijn (4 nCr 2)/((49*48)/2)= 1/208 maar ook dan verwaarloos je de kans dat er 1, 2, 3 of 4 azen al eerder zijn uitgedeeld!?

Plaats reactie